Update Radi-AID: Rusty Radiator Awards 2013 & The Trouble with Aid
Bijna kerst en dus tijd om te geven, want niets is leuker dan geven. Of het moet zijn dat je laat zien dat je geeft natuurlijk. Deze post is niet direct gerelateerd aan duurzaamheid maar geeft wel veel warmte, plus een beetje humor om te lachen.
Update 26 november 2013 (Oorspronkelijk geplaatst, 26 november 2012):
Precies een jaar geleden plaatste ik hier het campagne-filmpje van Radi-AID, een heerlijke spoof op de tenenkrommende hulpacties die ons ook de komende donkere dagen weer zullen overspoelen op radio en TV. Dit jaar schaalt Radi-AID op met de Rusty Radiator Awards. De boodschap blijft hetzelfde; de groep wil af van de stereotypen die we elke kerst weer over ons heen krijgen.
In 30 jaar dezelfde sentimentele filmpjes waarin hooguit de bekende Nederlanders werden vervangen lijkt Afrika namelijk geen steek verder gekomen. In werkelijkheid boekt Afrika flinke vooruitgang, al dan niet op eigen kracht. Hulp is nog steeds gewenst maar dat kan allemaal veel zinvoller, eerlijker en misschien ook wel (openlijk) zakelijker. Vanavond in het kader van IDFA een serieuze docu (The Trouble with Aid) met zelfreflectie van mensen uit de hulpverleningseconomie, hieronder twee sterke fragmenten die diezelfde economie nog eens lekker op de hak nemen:
//Einde update.
3FM Serious Request 2012 in Enschede
Het Serious Request circus komt dit jaar naar het oosten. In principe gaaf en gezellig, want veel bedrijvigheid in de stad. Nu het zo dichtbij komt zorgt het echter ook voor een beetje jeuk. Om een voorbeeld te geven: Overal word je benaderd om mee te doen, bij te dragen, geld te kiepen of dingen leuk te vinden in het kader van Serious Request. Nu ik er een stukje over wilde tikken moest ik echter toch even opzoeken wat het doel dit jaar eigenlijk was.
Het bleek de wereldwijde babysterfte. Dat was men klaarblijkelijk allemaal even vergeten te vermelden, Serious Request staat als doel op zich. Nu moet ik toegeven dat ik misschien niet altijd goed heb opgelet maar als je mensen wil bewegen geld te geven voor een nobel doel dan zou dat doel toch de kern van de communicatie moeten zijn. Niet het ludieke plan waarmee je clubje straks een verzoeknummertje hoopt te betalen.
Of moeten we juist blij zijn dat de campagne (vooralsnog) niet draait om de zielige kinders maar om ons eigen volksfeestje met benefits voor de wereld? In dat geval is mijn hitje voor Serious Request 2012 nu alvast bekend. De jolige inzamelactie moet ik er nog even bij bedenken.
Van de makers:
Imagine if every person in Africa saw the “Africa for Norway” video and this was the only information they ever got about Norway. What would they think about Norway?
If we say Africa, what do you think about? Hunger, poverty, crime or AIDS? No wonder, because in fundraising campaigns and media that’s mainly what you hear about.
The pictures we usually see in fundraisers are of poor African children. Hunger and poverty is ugly, and it calls for action. But while these images can engage people in the short term, we are concerned that many people simply give up because it seems like nothing is getting better. Africa should not just be something that people either give to, or give up on.
In dat licht helemaal zo gek nog niet dat de baby’s met vliegjes vooralsnog buiten beeld bleven. En in deze barre tijden gaat het inderdaad helemaal niet alleen maar slecht met Afrika. Natuurlijk moeten ze van ver komen maar in de rijtjes met Economische groei komen steeds meer Afrikaanse landen voor. Ook dat mag wel eens wat aandacht krijgen.
Leuk filmpje in ieder geval, en met een terechte boodschap. Veel plezier in Enschede straks en als het even kan hypen die radiators!
Meer info: Africa for Norway
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
- Verticale zonnepanelen van nog niet één turf hoog in Oslo - 02 dec 2024
- Gascentrale bespaart miljoenen kuubs aardgas met e-boiler - 27 nov 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Toch wel weer mooi om te zien hoe we onszelf voor de gek kunnen laten houden door campagnes…