Duurzaam (?) tanken in Drente en Zuid-Holland
In Drente is men begonnen met de bouw van een pompstation dat allerlei variëteiten brandstof zal gaan leveren. Van 100% biodiesel en 85% bio-ethanol tot mengsels met wat meer fossiele olie. Aan de andere kant van het land is men inmiddels reeds begonnen met de verkoop van ‘waterhoudende’ benzine.
Bijmengverplichting voor biobrandstoffen
In 2020 moeten auto’s voor minimaal 10% op bio-energie rijden. Het zal enorme doorbraken vergen dat percentage op duurzame wijze te bereiken. Vermoedelijk lukt het alleen als tegen die tijd een groot deel van het wagenpark op accu’s of waterstof is over gestapt. In de basis is bio-energie hernieuwbaar en klimaatneutraal, in werkelijkheid kost het verbouwen en verwerken van energie-gewassen een hoop energie en schaarse grondstoffen. Hoe de balans precies uitvalt verschilt van geval tot geval, het is in ieder geval goed om kritisch te blijven kijken naar de verplichte bijmenging van biobrandstoffen in benzine en diesel.
Voordelen van biobrandstoffen
Ondanks de kritische noten hierboven kent biobrandstof ook vele goede aspecten. Vloeibare koolwaterstoffen zijn als transportbrandstof nog onovertroffen, zeker op langere afstanden kunnen we niet zonder benzine of diesel. Daarbij is ook de hele distributie-infrastructuur nu nog vooral gericht op plofmotoren.
Mochten de fossiele bronnen onverhoopt inderdaad opdrogen dan is het goed iets achter de hand te hebben. De plantaardige energie die nu gebruikt wordt is hopelijk ook slechts een opstapje naar synthetische ‘solar fuels‘. Nu al vast tankstations en auto’s ontwikkelen die met nieuwe brandstoffen overweg kunnen is alleen daarom al een goed idee.
Bio-alcohol en aezotrope limieten
Oliemaatschappij Argos Oil verkoopt sinds kort benzine met ‘natte’ bio-ethanol. Aan deze brandstof is 15% ethanol toegevoegd, met in deze fractie nog tot 5% restwater. In totaal dus een kleine 1% water in in de tank, volgens Argos Oil prima te doen voor de huidige auto’s.
Dat het echt geen effect heeft op de levensduur van de motor lijkt onwaarschijnlijk, de positieve impact op de productie is echter ook aanzienlijk. De industriële scheiding van water en ethanol geschied normaliter via destillatie. Tot ± 95% gaat dat prima, nog zuiverder is knap complex en (dus) energie-intensief. Overslaan van deze laatste stap scheelt dus veel in de well-to-wheel efficiëntie van de biobrandstof.
Bron: Technisch Weekblad 1 / 2
ImageCredit: johnnyberg @ sxc.hu
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.