Jojo-effect bij Urgenda’s autodieet blijft uit

Sludge G, via Flickr Creative Commons

Nederlandse multinationals en overheden gaan samen met Urgenda jaarlijks de strijd aan om 30 dagen lang de auto zoveel mogelijk te laten staan. De actie blijkt tot structureel duurzamer reisgedrag te inspireren. 

25 procent minder autokilometers

Topbestuurders en werknemers ervaren tijdens Urgenda’s Low Car Diet dat forensen ook zonder benzine en diesel kan. Twee jaar na de wedstrijd kiezen deelnemers nog altijd voor duurzamer woon-werkverkeer.

Dat blijkt uit een enquête, afgenomen onder deelnemers die namens Unilever, PGGM, SNS en Achmea in 2014 meestreden in de mobiliteitswedstrijd. “Ik hoorde vaak: ‘Leuk, zo’n wedstrijd, maar wat blijft er nou hangen?’”, zegt Geert Kloppenburg, mobiliteitsexpert bij Urgenda. “Eindelijk kunnen we daar antwoord op geven.”

Van benzinewagen naar fiets, trein en stekkerauto

Twee jaar na het Low Car Diet kiezen de deelnemers nog altijd 60 procent vaker voor de trein en 50 procent vaker voor de fiets dan voor de wedstrijd. De verschuiving resulteert in een kwart minder autogebruik. “De verandering heeft er concreet voor gezorgd dat de CO2-uitstoot van 168 gram naar 144 gram per kilometer is gegaan”, zegt Kloppenburg. “Er zitten dagelijks acht miljoen mensen in de auto, de potentie is enorm.”

De milieuorganisatie presenteerde de cijfers tijdens duurzaamheidsforum Springtij op Terschelling in aanloop naar de volgende editie van Low Car Diet. Op 10 oktober 2016 gaan bouwbedrijven en ingenieursbureaus als Strukton, Arcadis, Tauw en Royal HaskoningDHV de strijd aan met een groot aantal gemeenten en provinciebesturen. Sinds de eerste editie in 2012 deden al 3.000 medewerkers van 200 Nederlandse organisaties mee aan de duurzaamheidswedstrijd.

Bron: Urgenda, Low Car Diet / Imagecredit: Sludge G, via Flickr Creative Commons (cropped)

 

 


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Lomito schreef:

    Zoals altijd gaat het om de cijfers: elektrische auto’s (BEV’s) in NL totaal slechts 10.000 stuks op ongeveer 8.000.000 brandstofauto’s… Ik had al zo’n idee met al die lege FastNed -stations langs de NL-snelwegen.