Virgin Atlantic vliegt in 2017 op de uitstoot van staalfabrieken
De Britse vliegmaatschappij Virgin Atlantic en de biotechstartup Lanzatech werken aan een duurzaam alternatief voor fossiele kerosine. Volgend jaar test Virgin Lanzatech’s synthetische brandstof in een eerste pilotvlucht.
De Amerikaans-Nieuw Zeelandse startup Lanzatech heeft een biochemisch proces ontwikkelt dat CO2, koolmonoxide en andere industriële afvalgassen omzet in hernieuwbare brandstof. Virgin-topman Richard Branson: “Dit is een echte game changer voor de luchtvaart.”
In het proces van Lanzatech is de schoorsteen van een staalfabriek of afvalverbrander het startpunt van een nieuwe keten. Microben nemen de schadelijke emissies op en verwerken ze tot koolwaterstoffen. Virgin Atlantic ging in 2011 een samenwerking aan met het biotechbedrijf om het proces te optimaliseren voor de CO2-intensieve luchtvaart. Branson: “We kozen voor Lanzatech vanwege de imposante duurzaamheidsprestaties en het commerciële potentieel van de hernieuwbare jet fuel. Lanzatech kan de fossiele afhankelijkheid nog binnen onze eigen generatie significant reduceren.”
Eerder deze maand kondigden ook KLM en Lufthansa al deals met biobrandstof-startups aan. KLM vliegt vanaf Los Angeles op afgewerkt frituurvet en Lufthansa tekende voor 150 miljoen liter biokerosine op basis van landbouwafval.
5.600 liter synthetische kerosine op proef
De schone kerosine van Lanzatech staat nog wat verder van de markt af. De samenwerking met Virgin heeft de eerste duizenden liters synthetische vliegtuigbrandstof opgeleverd. Met deze Lanzenol gaan Virgin en Lanzatech nu, samen met vliegtuigbouwer Boeing en andere partners, een certificatieproces in. Als alle vinkjes binnen zijn, maakt Virgin in 2017 een eerste proefvlucht op de vernieuwende brandstof.
De eerste batch voor Virgin heeft Lanzatech geproduceerd in zijn proeffabriek op het terrein van een Chinese staalfabriek. Lanzatech claimt dat de CO2-impact ruwweg 65 procent lager is dan van fossiele kerosine. Als de test succesvol verloopt, hoopt Virgin Lanzatech te overtuigen een eerste commerciële raffinaderij in Groot-Brittannië te bouwen. Dat zou een mooie impuls zijn voor de Britse staalsector want die kan de concurrentie met China de laatste jaren eigenlijk niet aan.
Eerst opschalen met duurzame benzine
Bij de hoogovens van staalfabrikant ArcelorMittal in Gent bouwt Lanzatech al een bioraffinaderij van $ 87 mln. Medio 2017 produceert deze installatie zijn eerste duurzame ethanol, bedoeld voor bijmenging in conventionele benzine. In 2018 draaien Arcelor en Lanzatech op volle capaciteit en produceert de fabriek jaarlijks 47.000 ton van de hernieuwbare brandstof. Lanzatech heeft sinds 2007 in drie financieringsrondes $ 171 mln groeigeld opgehaald. Tien jaar later lijkt de startup nu klaar voor commerciële recycling van industriële rookgassen.
Bron: Virgin Atalantic, Lanzatech, Crunchbase / Imagecredit: Virgin Atalantic
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Oud artikel. Was aan het kijken hoe wat de toestand is vandaag. Het is een beetje tegen mijn intuïtie,tenslotte is CO2 niet de enige vervuilende stof bij verbranding van bv. steenkool. Maar moest dat op grote schaal goedkoop kunnen kan dat toch heel wat veranderen, kan het minder dringend worden dat bv. Polen zijn mijnen sluit.
Maar dat zal wel veel te optimistisch zijn. Begrijp uit iets wat recentere artikelen dat het nu gaat over CO. Begrijp ik dat juist?
https://www.deingenieur.nl/artikel/vliegtuigbrandstof-uit-hoogoven
https://www.upinthesky.nl/2018/05/14/bijna-kwart-minder-co2-uitstoot-voor-virgin-atlantic/
https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/industrieel-afval-als-brandstof-voor-vliegtuigen-virgin-atlantic~b20fe5e2/
Hoewel, ik begrijp dat dat nog duur is/was door de lage brandstofprijzen.