KLM vol op biokerosine; 4.000 laadpalen voor Rotterdam

KLM

 5 snelle highlights uit de duurzame actualiteit:  Biobrandstof voor KLM, laadpalenklus voor Engie, stoeptegels van bodemas, groen schuldpapier voor duurzaam vliegveld Haskoning en 2 megawatt zon-PV voor Grunniger Power.

1.Drie jaar lang biokerosine voor KLM-vluchten vanaf LA

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft met de Nederlandse startup SkyNRG en de Amerikaanse bioraffinaderij AltAir een langjarig contract gesloten voor de levering van biokerosine. KLM zal de hernieuwbare brandstof, gemaakt uit oud frituurvet, drie jaar lang gebruiken voor al zijn vluchten vanaf Los Angeles. De deal is onderdeel van KLM’s Corporate BioFuel Programme.

2.Metropoolregio Rotterdam rolt 4.000 laadpunten uit

Rotterdam en 16 omliggende gemeentes zetten sterk in op de groei van elektrisch vervoer. Voor de noodzakelijke infrastructuur hebben de gemeentes samen 4.000 laadpunten besteld bij Engie Services, het vroegere Cofely. De installateur won de klus mede op basis van big data-analyse. Infraspecialist Jacco van der Burg van Engie: “We gaan nauwkeurig monitoren hoe en hoe vaak de nieuwe oplaadpunten worden gebruikt. Op basis van deze analyses plaatsen we waar nodig extra palen.” Het Nederlandse EV-Box levert de slimme laadpunten, voorbereid op op strategisch laden.

3.Laatste resten uit afvalverbrander liggen straks op de stoep

Afvalverwerker Van Gansewinkel opent een nieuwe fabriek voor de verwerking van bodemas. Deze reststof blijft over na verbranding van afval in afvalverbrandingsinstallaties. Samen met betonfabriek De Hamer verwerkt Van Gansewinkel de gezuiverde reststroom in betonnen bestrating zoals stoeptegels. De Hamer en het afvalbedrijf werkten al eerder samen. Nu schalen ze op naar een productie van 160.000 ton per jaar.

4.$ 6 mrd green bonds voor ‘duurzaamste vliegveld ter wereld’

https://youtu.be/5NOoKNYinsg

Mexico City gunde in 2015 de ontwerpopdracht voor zijn nieuwe megavliegveld aan een consortium van het Nederlandse ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en de Britse architect Foster + Partners. Om de bouw te financieren, schrijft Mexico groene obligaties uit. Reuters schrijft dat de geoormerkte financiering de komende jaren oploopt tot $ 6 mrd. Goed voor een lichtgewicht dak met 50 megawatt aan zonnepanelen.

5.2 megawatt aan zonnepanelen voor inwoners Groningen

De gemeente Groningen zoekt een ontwikkelaar die het Zonnepark Vierverlaten in het dorp Hoogkerk wil ontwikkelen. In april 2017 moet het zonnepark operationeel zijn. Dan levert het maximaal 2 megawatt duurzame stroom aan het net. De gemeente werkt voor de ontwikkeling van het zonnepanelenproject samen met de lokale energiecoöperatie Grunneger Power. Via Grunneger kunnen inwoners van Groningen die zelf geen zonnepanelen op het dak kunnen plaatsen in de toekomst een aandeel nemen in het nieuwe zonnepark.

Imagecredit: KLM

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. 12 sep 2016

    […] voor zwaar bouwmaterieel. Voor Kronemeijer GoodFuels opzette was hij vier jaar lang CEO van SkyNRG, een van de belangrijkste spelers op de wereldmarkt voor duurzame […]

  2. 16 sep 2016

    […] ook KLM en Lufthansa al deals met biobrandstof-startups aan. KLM vliegt vanaf Los Angeles op afgewerkt frituurvet en Lufthansa tekende voor 150 miljoen liter biokerosine op basis van […]

  3. 20 sep 2016

    […] vanaf 2019 in tien jaar 1.250 miljoen liter kerosine, met daarin 30 procent biobrandstof, af. KLM, Lufthansa en Virgin Atlantic gingen JetBlue de afgelopen dagen voor. In volume is de Amerikaanse […]

  4. 28 dec 2016

    […] hernieuwbare brandstof die voldoet aan de strenge eisen van de luchtvaart. Vliegmaatschappijen KLM (afgewerkt frituurvet) en Lufthansa (landbouwafval) vliegen al deels op […]