Snelladen met 28 man; Speeddate voor bulkafval
5 snelle highlights uit de duurzame actualiteit: Gezelligheid bij grootste snellaadstation, blind date voor zoutzuur, Areva wijst winderige avances GE af, Avantium scoort opnieuw in Japan en bubbels kunnen niet groot genoeg zijn.
1.Noors snellaadpunt overtreft pompstations in ’tankpunten’
Het wegrestaurant Nebbenes, 60 kilometer ten noorden van de Noorse hoofdstad Oslo, is sinds vorige week ‘het grootste snellaadpunt ter wereld’. Maximaal 28 elektrische auto’s kunnen er tegelijkertijd met 2 megawatt aan vermogen hun accu volpompen. Twee derde van de laadpunten behoren tot het Supercharger Network van Tesla maar ook met een Nissan Leaf of een elektrisch aangedreven Volvo kun je terecht bij Nebbenes.
2.TU Delft organiseert huwelijksmarkt voor reststromen
Wat voor de een afval is, is voor de ander een waardevolle grondstof. Je moet echter maar net weten wie je met jouw troep blij maakt. De TU Delft treedt daarom op als matchmaker en brengt bedrijven die reststromen kunnen uitwisselen bij elkaar. Het is wel een exclusief feestje; minimaal 100 ton per jaar van één restmateriaal is je toegangsbewijs voor alweer de zesde editie van deze speeddate. Met oud papier of een stapel pallets maak je bovendien geen kans. Zoutzuur, plantaardige oliën of natronloog zijn op deze huwelijksmarkt wel in trek.
3.Areva wijst GE af en kiest versnellingsbak van Siemens
Eind augustus 2016 klonk het gerucht dat het Amerikaanse General Electric (GE) op het offshore windconcern Adwen zou bieden. Nu gaat het gerucht dat in ieder geval het eerste bod van GE niet afdoende was voor het Franse Areva, samen met Gamesa eigenaar van Adwen. Ondertussen heeft Adwen voor zijn grootste en nieuwste zeewindturbine (8 megawatt per stuk!) een transmissie van het Duitse Winergy gekozen. Winergy is weer een volle dochter van Siemens, de Duitse concurrent van GE die de Spaanse windturbinebouwer Gamesa overneemt.
4.Japanse sushi langer vers met Nederlands bioplastic
De Amsterdamse startup Avantium maakt bioplastics die conventionele kunststoffen vervangen én in functie overtreffen. Als verpakkingsmateriaal beschermt het PEF van Avantium beter tegen zuurstof en vocht, waardoor bijvoorbeeld vlees, zuivel en vis langer vers blijven. Eerder kondigde Avantium een samenwerking met het Japanse conglomeraat Mitsui aan. Daarop volgt nu een samenwerking met het Japanse grondstoffenconcern Toyobo.
5.Luchtsmering van scheepsromp optimaal met grote bellen
Dat bubbels de weerstand van schepen in het water verminderen, was al bekend. De bereikbare wrijvingsreductie, direct gekoppeld aan brandstofbesparing, loopt in de praktijk op tot 20 procent en in het lab zelfs al tot 40 procent. Onderzoek aan de Universiteit Twente toont dat de optimale luchtbel voor een schip ‘groot en vervormbaar‘ is. Kleinere bubbels bieden, bij eenzelfde volume lucht in het water, een veel geringere efficiëntiewinst. Onderzoeker Ruben Verschoof: “Dat het verschil zo dramatisch zou zijn, hadden we niet verwacht.”
Imagecredit: Jeff Cooper, via Wikimedia Creative Commons (Cropped)
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
1 reactie
[…] planning. Het aantal snellaadpunten voor auto’s op accu loopt ondertussen snel op, net als de laadvermogens. En is 15 minuten pauze om de paar honderd kilometer nu echt zo erg? Het elektriciteitsnet, en […]