Twee keer verder op een tank met nieuwe motor

Een nieuwe motor zou 50% efficiënter met brandstof omspringen door het beste van diesel en benzine motoren te combineren . Hiermee is hij zuiniger dan huidige hybride systemen, en dat voor een sterk lagere prijs.

Onderzoekers bij het bedrijf Delphi, leverancier van auto onderdelen, hebben een motorconcept ontworpen dat de helft minder benzine verbruikt bij eenzelfde vermogen. De benzine wordt hierbij ontstoken door compressie, net als in dieselmotoren.

De testopstelling bestaat nu nog uit een ééncilinder motor maar de verwachting is dat de efficiëntiewinst behouden blijft bij het  opschalen naar grotere motoren in massaproductie. De technologie zou hiermee direct concurreren met hybride-auto’s; zonder zwaar en duur accupakket toch vergelijkbare of zelfs betere prestaties. Een technologie om in de gaten te houden.

Bron: Technology Review


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Paul schreef:

    Mooie ontwikkeling die 20 jaar geleden zeer op zijn plaats was geweest!
    Waar we ons NU op moeten richten is het transporteren ZONDER fossiele brandstoffen. De C1 van Lit motors is hier een mooi voorbeeld van. Met 3 kWp aan panelen op je dak en een mooie energieopslag in een energiezuinige flywheel kun je in de zomer gratis en om niet rijden zonder wegenbelasting, met weinig onderhoud (op een setje banden per 30.000 km na dan) en bijdragend aan een file-armer Nederland.
    Als vertegenwoordiger zou ik met snellaadstations langs de autoweg hier best wel een jaartje in willen test rijden om te kijken hoe dit in de praktijk bevalt.