Drone elimineert landmijnen; VDL stapt in energieopslag
Een snelle greep uit de duurzame pers- en nieuwsberichten. In deze editie o.a. veiliger Pokémon vangen dankzij slimme drone, duurzaam snelladen met oude accu’s en schoon drinkwater dankzij elektrodialyse.
1. Landmijnen geen match voor Mine Kafon Drone
https://www.kickstarter.com/projects/massoudhassani/mine-kafon-drone
Met de hype rond virtuele Pokémons staan ook andere relikwieën uit vervlogen tijden opnieuw in de belangstelling; spelers van Pokémon Go in Bosnië moeten uitkijken om niet op een landmijn te stappen. De Afghaans-Nederlandse broers Hassani ontwikkelen een drone die mijnen lokaliseert en gecontroleerd tot ontploffing brengt. De drone is een vervolg op het Mine Kafon project uit 2013, dat de bommen met windenergie onschadelijk maakt.
2. Eerste generatie stekkerbus maakt nieuwste nog duurzamer
De Brabantse machine- en busproducent VDL bouwt afgeschreven accu’s uit zijn elektrische bussen om tot stationaire energieopslag. Samen met dienstverlener Scholt Energy gebruikt VDL de accusystemen om goedkope stroom te bufferen voor gebruik in bijvoorbeeld (snel)laders voor de bussen. Die laadsystemen trekken honderden kilowatts en zijn daarmee een grote belasting voor het stroomnet. Met de accu’s is het laden goedkoper en zijn piekgenerators op aardgas niet meer nodig. De eerste V-Storage container met hergebruikte accu’s komt bij VDL in Eindhoven.
3. Schoon water in India dankzij zonnestroom en blue energy
Veel gebieden in India verdrogen omdat het er minder regent dan vroeger en de groeiende bevolking meer water oppompt. Het grondwater dat over is, is gevaarlijk zout. Onderzoekers van het Massachusetts institute of Technology (MIT) ontwikkelden een systeem dat met zonnepanelen en membranen het water zuivert. Het werkt net als de zoet-zoutwater energiecentrale aan de Afsluitdijk, maar dan andersom.
4. NS bespaart gigawatturen met standbykiller voor treinen
Net als televisies verbruiken treinen ook in de standby-stand elektriciteit. Door de pantograaf ’s nachts van de de bovenleiding te halen, elimineert de NS dit sluipverbruik. De spoorvervoerder draagt zijn machinisten nu op geparkeerde treinen van het net te halen en denkt daarmee jaarlijks voor 8 miljoen treinkilometers aan elektriciteit te besparen. Met een trein van gemiddelde lengte zijn dat grofweg 10.000 retourtjes Groningen-Maastricht. Een maatregel die het automatiseren waard is, en dat eigenlijk 30 jaar geleden ook al was. Ook al trein je voor 100 procent op windstroom, verspillen is zonde.
5. Britse klassiekers Bentley en Morgan volledig elektrisch
De Britse autobouwer Bentley overweegt om zijn limousine Mulsanne te voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daarmee komt het tegemoet aan Chinese klanten die met de huidige V8 de Chinese grenzen voor luchtvervuiling overschrijden. Collega Morgan brengt met de EV3 een emissievrije versie van zijn klassieke driewieler, nu in beperkte oplage te koop via het al even klassieke warenhuis Selfridges.
Imagecredit: Adam Jones, via Flickr Creative Commons (Cropped)
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
2 reacties
[…] 100 kilometer op een volle accu. VDL maakt gebruik van zijn ervaring met elektrische bussen en accu’s en verwacht al eind komend jaar een kleine serie van de elektrische trucks te bouwen. De relatief […]
[…] investeert in de zakelijke energiedienstverlener Scholt Energy. Scholt stapte eerder dit jaar met VDL in energieopslag. De huidige directie van Scholt houdt een ‘aanzienlijk belang’. Investeerder Waterland […]