Motorclubs krijgen 1,5 jaar om te wennen aan Harley op accu

Austin Neill

Mocht je nog twijfelen, twijfel niet langer. De energietransitie is nu echt begonnen. Harley Davidson, hofleverancier van bekende bromfietsgezelligheidsverenigingen, brengt een elektrische motorfiets op de markt. 

Oorverdovende stilte

Als je de merknaam Harley Davidson uitspreekt, hoor je in gedachten al een krachtige plofmotor ronken. Nu nog wel.

Bij de presentatie van de (niet fantastische) cijfers over 2017 heeft CEO Matt Levatich aangekondigd dat er nog voor 2020 een stekkermotor in de showrooms van zijn lifestylemerk zal staan. Daarmee hoopt Harley een nieuw en jonger publiek aan te spreken. “De markt voor elektrische motorfietsen staat nog in de kinderschoenen”, zegt Levatich. “Wij geloven dat wij met premium elektrische modellen het enthousiasme voor de motorsport kunnen aanjagen.”

Project LiveWire als voorzichtige vingeroefening

Al in 2014 presenteerde het toen 111 jaar oude Harley Davidson ‘Project Livewire’ een concept van een elektrische motor. Met een heldere releasedatum kwam de motorbouwer echter tot nog toe niet op de proppen. Voor een imagomerk dat zo leunt op de traditie van ronkende motoren is het ook een flink gedurfde stap. Tegelijkertijd is de gemiddelde Harley klant inmiddels bijna 50 en vooral Amerikaan.

Gezien de tanende verkoopcijfers moet de motorbouwer gewoon het risico nemen zich van zijn trouwe maar krimpende achterban te vervreemden. Dan maar zelf de motorgeluidjes maken op de motorclub. En op naar gezonde rivaliteit om de allerallerdikste snellader! 😉

Bron:  Harley Davidson / Imagecredit: Austin Neill, via Unsplash Public Domain


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Lomito schreef:

    De energietransitie begonnen? Mwah… ik zie vooral opportunisme van kwakkelende bedrijfjes die hun verdienmodel willen baseren op de ingeprente angst voor klimaatverandering. Dat inprenten wil bij het publiek nog niet zo lukken en zo heel vreemd is dat ook niet want de 10 miljarden klimaatbelasting die jaarlijks opgehoest moet worden door gezinnen en MKB via de energierekening levert geen tastbare winst. De woning wordt er niet beter door geïsoleerd, de brandstofaccijns wordt er niet lager door, het CO2-gehalte van lucht blijft gewoon stijgen, de files worden er niet korter door en toestroom van gelukszoekers is niet te stuiten. En het klimaat blijkt zich ook al weinig aan te trekken van al die klimaatinvesteringen…

    Kortom, het publiek is niet onder de indruk van de beloofde hel en verdoemenis. Bikers zullen ongetwijfeld evenmin geïmponeerd raken van de actieradius van die opgepimpte elektrische brommer. In plaats van de gemeen brullende brandstofmotor moet men het voortaan doen met een snorrende snoezepoes? Lekker stoer…

    De verkoop van elektrische auto’s is hopeloos in elkaar gezakt nadat de belastingvoordeeltjes afgepakt werden waarmee ook het laatste tastbare voordeel van elektrisch rijden verdween.

    Wat wel super gaat is de verkoop van elektrische fietsen. Steeds meer gewone fietsen worden vervangen door de volwassen geworden pedelec (25km/u) en de speed pedelec (45 km/u). Ook automobilisten beginnen deze trapondersteunde fietsen te waarderen als volwaardig alternatief voor de auto nu men dagelijks in langer wordende files mag aanschuiven. En deze transitie is niet ingegeven door klimaat of milieu maar vanuit praktische overwegingen als duizenden euro’s besparing op autokosten, gezonde beweging en betrouwbare reistijd voor woon-werkverkeer.

    Bij energietransitie is hetzelfde aan de hand. De zogenaamde transitie met kwakkelende stroomproductie uit wind en zon blijkt meer problemen op te leveren dat op te lossen. In Duitsland is men zo langzaamaan klaar met de absurd hoge stroomprijs die de consument moet ophoesten, de vernietiging van kostbare bossen met windmolens en de stijgende kosten voor onbalans op het stroomnetwerk, zoals de rekening van 30 miljoen euro voor nutteloze stroomproductie tijdens de kerstdagen waarvoor wel klimaatsubsidie afgedragen moet worden.

    Dit is een nep-energietransitie die alleen veel geld kost en geen enkel maatschappelijk doel dient. Een echte transitie biedt een volwaardig alternatief voor fossiele brandstoffen waarbij energie opgewekt kan worden wanneer daar vraag naar is en tegen lage kosten. Als Nederland de huidige geldverspilling in Energieakkoord en Parijs zou stoppen en onze kostbare middelen zou gebruiken om nu eindelijk thorium of ander alternatief door te ontwikkelen dan zou er werkelijk perspectief zijn op de gewenste transitie binnen 10 jaar.