Scheepswerf Titanic bouwt getijdenturbine van 2 megawatt
Getijdenenergiebedrijf Scotrenewables is klaar voor tests met zijn 550 ton zware drijvende getijdenplatform. Later dit jaar produceert het platform 2 megawatt duurzame elektriciteit uit de kracht van de getijdenstroming voor de Schotse kust.
Onder het platform hangen twee ‘onderwater-windmolens’ die elk 1 megawatt elektriciteit aan het net leveren. Scotrenewables liet het 550 ton zware getijdenplatform bouwen bij de Noord-Ierse werf Harland & Wolff, waar een goede eeuw geleden de Titanic voor het eerst het water ingleed.
“Dit is een grote mijlpaal voor ons en voor de sector”, zegt Andrew Scott, CEO van Scotrenewables bij de tewaterlating van zijn SR2000-platform. “We kijken er naar uit de kostenvoordelen van ons ontwerp te demonstreren bij Emec.”
European Marine Energy Centre
Het platform is nu onderweg van Belfast naar zijn voorlopige eindbestemming voor de Schotse kust bij Orkney. Het European Marine Energy Centre (Emec) biedt ontwikkelaars van golf- en getijdenenergie hier de ruimte om concepten voor lange tijd te testen. Emec- heeft alle faciliteiten om platforms te verankeren, te monitoren en de opgewekte stroom aan het Schotse elektriciteitsnet te koppelen.
Bij Emec stroomt het zeewater tussen de getijden door met 3 meter per seconde. Uit die stroming wekken de turbines van Scotrenewables 2 megawatt op. Het 64 meter lange platform is zo ontworpen dat het eenvoudig te verschepen is. De twee turbines onder het drijflichaam kunnen inklappen zodat Scotrenewables zijn concept ook in ondiepe havens kan laten bouwen. De ontwikkeling van het platform heeft £ 25 mln (€ 32 mln) gekost en duurde al met al twaalf jaar. Onder meer het Franse olieconcern Total en het Zwitserse techbedrijf ABB investeerden mee in Scotrenewables
Qua ontwerpfilosofie is het Schotse platform nagenoeg identiek aan het Nederlandse Bluetec-getijdenplatform. Het Bluetec-platform is ontwikkeld door een groot aantal offshore specialisten en wekt met 200 kilowatt aan vermogen voor de kust van Texel zijn eerste kilowatturen op. Bluetec is ontworpen om verschillende turbinetypes te testen. Turbinebouwer Tocardo, een van de Nederlandse partners van Bluetec, installeert binnenkort ook acht van zijn getijdenturbines bij Emec in Schotland.
Bron: Scotrenewables, Emec / Imagecredit: Scotrenewables
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
1 reactie
[…] op een drijvend platform. Tocardo’s turbines draaien al op de Afsluitdijk en onder een drijvend platform bij […]