Hoppa! 200+ elektrische bussen voor A’dam

Het openbaar vervoer in Amsterdam is voor 2026 helemaal emissievrij. Al in 2017 krijgt Amsterdam 40 elektrische bussen, van het Brabantse bedrijf VDL. Binnen 10 jaar moeten alle bussen, en ook de pontjes over het IJ, elektrisch aangedreven zijn.

Roetfilter niet meer genoeg

De metro- en tramlijnen in Amsterdam rijden al elektrisch. Amsterdam heeft echter ook ongeveer 200 bussen op diesel en enkele veerpontjes die nog veel schadelijke emissies uitstoten.

Amsterdam maakt nu een zeer mooie stap, maar werd ook bepaald niet geremd door voorsprong. Nog net geen jaar geleden werd ik een beetje melig van de wat gedateerde stickers op de Amsterdamse bussen.

In oktober 2014 kondigde het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) al aan op korte termijn 40 elektrische bussen toe te voegen aan de vloot.

De rest van de 200 bussen volgen in het komende decennium, zo stelde de Amsterdamse duurzaamheidswethouder Abdeluheb Choho (D66) in de Volkskrant.

Bovenleiding delen met tram

De elektrische bussen zijn met 3 a 4 ton in euro’s anderhalf tot twee keer duurder dan gewone bussen. In het gebruik is elektriciteit echter goedkoper dan diesel. Omdat de batterijbussen af en toe ook moeten opladen, zijn er mogelijk wel meer nodig dan de huidige 200 dieselbussen.

Opladen zou echter op deeltrajecten ook kunnen aan de reeds bestaande bovenleiding voor de trams, net zoals de trolleybussen in Arnhem doen. Of die optie ook in de Amsterdamse plannen is meegenomen, vermeldt het artikel in Volkskrant niet.

Zonnepanelen, afvalenergie en waterstof

De elektriciteit voor de bussen en de pontjes komt voor een deel van de metrostations, de daken op de perrons worden allen uitgerust met zonnepanelen. Het overgrote deel van de elektriciteit koopt het GVB semi-duurzaam in bij het Amsterdamse Afval Energie Bedrijf AEB.

Voor de langere termijn wordt ook waterstof als brandstof voor de bussen en pontjes overwogen. Daarover geeft het artikel in de Volkskrant verder geen details.

Bron: Volkskrant, Duurzaambedrijfsleven
Foto: Alfenaar, via Flickr Creative Commons

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. fjmFuovo5U schreef:

    9WVYgC6le7vZwwsmAich52sIMgK2KAjAYKnXTM0alQ7JZ7MYe9dHkQqdpBdMqNvGq0QTutEWXKmwChYhdbPnUKQYnNqBDrG0jsHxeqxgLieUdDzm1CsHh3tH6PkMkV7SwEycKnfq5eupcrZPE1XS2

  1. 03 aug 2016

    […] VDL weer achter; ongeveer 100 kilometer op een volle accu. VDL maakt gebruik van zijn ervaring met elektrische bussen en accu’s en verwacht al eind komend jaar een kleine serie van de elektrische trucks te […]