Nieuwe veerboot Texel vaart op aardgas

Het nieuwe veerschip Texelstroom zal de overtocht van Den Helder naar Texel maken op CNG (Compressed Natural Gas) in plaats van op scheepsdiesel.

Lagere CO2-uitstoot en eenvoudig verder verduurzamen

Een scheepsmotor op aardgas stoot direct al minder CO2 uit dan een conventionele motor op diesel of stookolie. De overstap naar aardgas maakt het ook eenvoudig om later over te gaan op biogas of synthetisch aardgas.

Naast de motor op de duurzamere, maar nog steeds fossiele, brandstof wekt de Texelstroom ook zelf een deel van zijn energieverbruik hernieuwbaar op. 700 vierkante meter aan zonnepanelen en een groot accupakket dekken een groot deel van het stroomverbruik aan boord.

Texelstroom op gecomprimeerd aardgas

Het nieuwe schip van de TESO (Texels Eigen Stoomboot Maatschappij) is momenteel in aanbouw in Spanje. Eind 2105/begin 2016 wordt de Texelstroom in de vaart genomen. Dan moet ook het CNG bunkerstation op Texel gereed zijn.

Netbeheerder Liander maakt voor dit vulpunt een zeven kilometer lange aftakking vanaf het bestaande hogedruk net voor aardgas. CNG Net, exploitant van verschillende CNG-tankstations, zal het bunkerstation realiseren.

Bron: CNG Net
I
mageCredit: FerrF, via sxc.hu


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...