Vleugelvormig vrachtschip vaart op windkracht
De conceptboot Vindskip is ontworpen als een verticale vliegtuigvleugel. Dankzij deze vorm fungeert de hele romp als één groot zeil. Varend op windenergie bespaart het schip 60 procent brandstof, vergeleken met andere schepen met een vergelijkbare transportcapaciteit.
LadeAs Vindskip is een hypermoderne zeilboot
Nu de prijs van aardolie zo scherp gedaald is, is er in de transportsector even minder urgentie om te werken aan energiebesparing. Tegelijkertijd biedt de enorme kostendaling van de brandstof onverwacht wel mooie investeringsruimte.
De Noorse ingenieur Terje Lade is ieder geval klaar voor een financiële impuls. Sinds 2010 werkt hij met zijn bedrijf LadeAs aan plannen voor het revolutionaire Vindskip. Dit innovatieve vrachtschip vaart zoveel mogelijk op windkracht.
Video: Terje Lade presenteert het Vindskip-concept bij TEDxCopenhagen.
Fraunhofer optimaliseert zeevaartroute voor zeilvrachtschip
Dankzij de speciale vorm, een symmetrisch vleugelprofiel, kan het Vindskip onder bijna alle windomstandigheden gebruik maken van de wind. Zo verbruikt het schip minder dan de helft van de brandstof die normale boten verstoken.
Het Vindskip bestaat nu nog slechts in prachtige computertekeningen. Toch heeft het gerenommeerde Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer voor LadeAs vast een speciale routeplanner ontwikkeld.
De software van Fraunhofer plant op basis van weersvoorspellingen de optimale route, zodat het schip inderdaad zoveel mogelijk op windkracht kan varen.
80 procent CO2-reductie voor zeetransport
Bij een optimale windsnelheid en -richting haalt het schip 18 tot 19 knopen. Net zo snel als conventionele vrachtschepen. Staat de wind minder gunstig dan springt een LNG-motor bij.
Omdat vloeibaar aardgas veel schoner brandt dan bunkerolie is de emissiereductie met 80 procent nog indrukwekkender dan de brandstofbesparing.
Zeetransport nu al energiezuinig
Vrachtvervoer met grote containerschepen en bulkcarriers is an sich zeer energie-efficiënt. Hoewel de vrachtschepen per kilometer gigantische volumes brandstof verstoken is de transportcapaciteit ook enorm. Per kilo per kilometer is er geen transportmiddel dat brandstofzuiniger is dan een vrachtschip.
Tegelijkertijd is de uitstoot van de schepen vaak wel viezer dan die van andere vervoerders. De scheepsmotoren zijn zo robuust dat ze draaien op de meest goedkope én vuile aardoliefractie; bunkerolie. Deze brandstof stoot bij verbranding relatief veel koolstofdioxide uit en bevat ook zeer veel zwavel.
Transportrederijen moeten verduurzamen
Vanaf 2020 zal het gebruik van deze vuile scheepsdiesel aan banden worden gelegd. De brandstof mag dan in steeds meer haven- en zeegebieden nog slechts 0.1 procent zwavel bevatten.
Scheepsbrandstof van deze kwaliteit is een stuk duurder. Gedreven door de verplichting kijken rederijen steeds meer naar alternatieve brandstoffen, zoals bijvoorbeeld LNG.
Varen op windkracht, met zeilen of vliegers
Wanneer de schepen deels ook direct op de wind varen slaan transportrederijen twee vliegen in een klap. Eerder schreven we al over Skysails, enorme vliegers die zeeschepen ook op windkracht voortstuwen.
Een voordeel van het Vindskip kan zijn dat de technologie geen bewegende delen bevat. Dat vermindert de noodzaak tot onderhoud en het risico op defecten.
De voortstuwing in het Noorse concept komt puur voort uit de aerodynamische vorm van de romp. Onderhoud aan dit essentiële onderdeel is bij elk schip een vereiste. Dat zal de operationele kosten van dit zeilende vrachtschip ten opzichte van de conventionele concurrentie dus niet vergroten.
Welke botenbouwer durft het aan?
Een schaalmodel van het Vindskip is in een windtunnel reeds succesvol getest. Binnenkort volgt onderzoek in een golfslagbad. Dit moet het vaargedrag onder realistische omstandigheden in kaart brengen.
Terje Lade verwacht dat het eerste echte Vindskip in 2019 de oceanen op kan. Een partner die ook daadwerkelijk schepen bouwt lijkt echter nog niet aangehaakt.
Wie weet houdt de lage olieprijs nog even stand en weten ook rederijen dat je het dak moet repareren als de zon schijnt. Het is Terje in ieder geval van harte gegund!
Bron: DuurzaamBedrijfsleven, Fraunhofer
Imagecredit: LadeAs, via Fraunhofer
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
1 reactie
[…] techniek om de voordelen van LNG (Liquid Natural Gas) naar de luchtvaart te brengen. In de scheepvaart en het wegtransport gelden vloeibaar aardgas en bio-LNG als een schoner alternatief voor diesel en […]