Emissievrij beun- en kraanschip wisselt zijn eigen accu’s

Bouwbedrijf Ploegam heeft een elektrisch aangedreven beunschip besteld. Het schip komt over ruwweg 12 maanden in de vaart. Het kan tot 400 kuub aan zand, stortsteen en andere losse vracht vervoeren en is ook inzetbaar als kraanschip.
Waterbouwer Ploegam heeft Groeneveldt Marine Construction opdracht gegeven om een volledig elektrisch binnenvaartschip te bouwen.
Het beun- en kraanschip van 60 meter lang en 9,5 breed kan vracht vervoeren en krijgt ook een verwijderbaar werkdek. Op dat dek kan Ploegam kranen of ander bouwmaterieel met een gewicht tot 100 ton laden. Deze machines rijden zelf het schip op en af (roll-on/roll-off). Voorop komt een vaste kraan waarmee het schip onder meer zijn accu’s kan wisselen.
Ploegam heeft vroeg en sterk geïnvesteerd in elektrificatie en beschikt over tientallen elektrische graafmachines en vrachtwagens. Een groot deel van deze bouwmachines draait op onderling verwisselbare accu’s met een capaciteit van 400 kilowattuur (kWh). Diezelfde wisselaccu’s voorzien straks ook Ploegam’s elektrische binnenvaartschip van energie.
Afgaande op de render hierboven kan het schip zeker 5 van deze accu’s kwijt. Tussen elke accuwissel kan het schip dus in ieder geval 2.000 kWh opmaken. Het schip komt in het eerste kwartaal van 2026 in de vaart.
Bron: Ploegam / Imagecredit: Ploegam, via Linkedin
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Bedankt voor dit mooie bericht. Wissel batterij containers onderling uitwisselbaar is de oplossing voor Elektrificatie schepen en vrachtautos en zware machines. Laden op Zonnestroom Windstroom. Overal inzetbaar. Hoe makkelijk wil je het hebben. Mobiliteit en Opslag met batterij containers. Dat kan standaard worden. Nio wisselstations in Steden voor opslag en mobiliteit.