Veiliger en schoner stadsverkeer in 30 km/u zones

Ben Koorengevel, via Unsplash Public Domain

Een groeiend aantal steden voert 30 km/u zones in, of overweegt 30 km/u zones uit te breiden – en met goede reden. Rustiger rijden maakt de stad veiliger en groener, zonder dat de reistijd merkbaar oploopt.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met viaBovag.

Minder ongelukken, meer rust

Een lagere snelheid verkleint de kans op ernstige ongelukken drastisch. Bij 30 km/u heb je meer tijd om te reageren, wat vooral voetgangers en fietsers beschermt. Bovendien wordt het verkeer voorspelbaarder en ontspannen bestuurders zich meer, wat de rijervaring prettiger maakt.

Beter voor het milieu en inwoners

Rustiger rijden betekent minder brandstofverbruik en minder uitstoot. Elektrische auto’s zijn ideaal in de stad, omdat ze zuiniger omgaan met energie bij veel starten en stoppen. Ook met brandstofmotoren verminderen de 30 km/u zones onnodig remmen en optrekken, wat zorgt voor schonere lucht, minder motorgeluid en een aangenamere stad.

Compacte auto’s ideaal in de stad

Een andere trend in de steden is het inperken van parkeerplekken, ten gunste van meer groen en openbare ruimte. Vooral met grote auto’s is het steeds lastiger een parkeerplek te vinden.

Auto’s zoals de Toyota Aygo zijn bij uitstek geschikt voor stedelijke 30 km/u zones. Dankzij hun compacte formaat en efficiënte motoren voelen ze zich helemaal thuis in drukke stadscentra. Met een auto als de Aygo rijd je niet alleen zuiniger, maar draag je ook bij aan een rustiger en schoner stadsverkeer.

Ook de Volkswagen Polo is een perfecte metgezel voor dit type verkeer. Deze compacte en efficiënte auto biedt een comfortabele rijervaring, bij lagere snelheden in de stad maar ook op de snelwegen tussen steden.

Leefbare steden voor iedereen

Langzamer verkeer betekent minder lawaai en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Steden zoals Amsterdam en Parijs laten zien dat 30 km/u zones bijdragen aan een gezondere, prettigere leefomgeving.

Wil jij bijdragen? Houd je aan de snelheidslimiet en overweeg een compacte of elektrische auto. Of laat de auto vaker staan en kies voor de fiets of het OV. Zo maken we samen de stad veiliger en schoner.


Imagecredit: Ben Koorengevel, via Unsplash Public Domain


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. cheerfullyheartf0c526e03a schreef:

    In veel gebieden is de 30km/u limiet sterk overdreven en niet reëel. Meestal kan 40km/u prima volstaan. Dat is al duidelijk veiliger dan dan 50km/u en brengt de snelheid beter in balans met de overige weggebruikers zoals scooters en E-/fatbikes. Als je nu met je auto 30 rijdt wordt je links en rechts ingehaald door die weggebruikers, waardoor je bijna niet meer weet waar je moet kijken als je van richting veranderd. Daarom rijden veel automobilisten dus maar iets harder. En kom nou niet met het argument dat dat met een 40km/u limiet dan ook zo zal zijn. 30 is gewoon een kak-gangetje en niet wezenlijk veiliger dan 40! En eigenlijk hoort de weginrichting vanzelf aan te geven welke snelheid daar het beste past en dus niet een heel dorp of hele stad limiteren omdat het op sommige plekken iets veiliger mag. Het is typisch een maatregel die bedacht is door een paar schreeuwers die de toon gezet hebben.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.