Meer autobranden met Oud & Nieuw dan na heel jaar aan laadpaal

Matt Hearne, via Unsplash Public Domain

Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) waarschuwt voor de brandveiligheid in parkeergarages in relatie tot de opmars van elektrische auto’s. Terecht aandachtspunt. Het leven is ook in de klimaatneutrale toekomst niet zonder risico.

4% autobranden betreft een elektrische auto

In 2019 gingen in Nederland 4941 auto’s verloren aan brand, een jaar later 5500 en in 2021 waren het er 4753. Recentere cijfers heb ik niet gevonden maar laten we aannemen dat er ook de afgelopen periode jaarlijks zo’n 5000 auto’s in vlammen opgingen.

Over 2024 registreerde het NIPV 204 branden met elektrische en hybride auto’s. In 2021 waren nog slechts 58 elektrisch aangedreven auto’s betrokken bij brand. Het aantal branden waarbij elektrische auto’s betrokken zijn stijgt dus. Logisch, want het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt. In de dezelfde jaren met ruwweg hetzelfde percentage.

In het totale aantal autobranden zijn elektrische auto’s nog sterk ondervertegenwoordigd. Van de ruim 9 miljoen auto’s in Nederland is 14% elektrisch. De 204 branden met elektrische auto’s betreffen 4% van het jaartotaal van ruwweg 5000.

Dat je toch vaker hoort over branden met elektrische auto’s is niet gek. Elektrische auto’s zijn nog niet de norm. Brandende elektrische auto’s dus ook nog niet. Besef je echter elke dag dat je leest over een brandende elektrische auto dat er diezelfde dag gemiddeld ook 13 auto’s op benzine of diesel zijn uitgebrand. Voor de meeste mensen is het risico op brand geen reden om geen benzine te tanken. Het risico op brand zou voor hen ook zeker geen reden moeten zijn om niet elektrisch te rijden.


Waar je parkeert is bepalender dan wat je parkeert

Op basis van statistieken zoals hierboven is vaak geconcludeerd dat elektrische auto’s zelfs brandveiliger zijn dan auto’s met verbrandingsmotor. Zonder data over oorzaken per autobrand kun je echter niet concluderen dat het relatief lage aantal branden met elektrische auto’s een verdienste van de elektrische aandrijving is. Er zijn teveel alternatieve verklaringen denkbaar die ook resulteren in een relatief laag aantal branden met elektrische auto’s, bijvoorbeeld:

  • Elektrische auto’s zijn gemiddeld nieuwer dan traditioneel aangedreven auto’s. Nieuwere auto’s zouden – onafhankelijk van aandrijving – technisch in betere en dus gemiddeld in brandveiliger staat kunnen zijn.
  • Opzet schijnt verreweg de belangrijkste oorzaak van autobranden te zijn. Wellicht dragen brandstichters hun steentje bij aan de reductie fijnstof en CO2-uitstoot en steken zij daarom vooral benzine- en diesel auto’s in de fik?
  • Wellicht zijn elektrische auto’s (nog) ondervertegenwoordigd in de buurten waar brandstichters relatief vaak actief zijn?

Volledige data om een van deze verklaringen als waarschijnlijker aan te wijzen ontbreekt eveneens. Het grote aantal autobranden op specifieke relmomenten doet echter wel vermoeden dat waar en waneer je parkeert bepalender is voor het risico dat je auto afbrandt dan welke aandrijving je kiest. Alleen al afgelopen jaarwisseling gingen er 270 auto’s in vlammen op.

Dat zijn dus 32% meer autobranden in één nacht dan het totaal aantal branden met elektrische auto’s in heel 2024.


Kleine kans maar in potentie grote gevolgen bij brand in parkeergarage

Stel dat opzet inderdaad de belangrijkste oorzaak is van autobranden, dan is een parkeergarage vrijwel zeker een van de brandveiligste plekken voor een auto. De pakkans is daar tenslotte hoog. Verlichting en camerabewaking is standaard en er zijn aanmerkelijk minder routes om de garage te verlaten dan bij een open parkeerterrein of in een woonwijk.

Als een auto toch vlamvat in een parkeergarage, zijn de gevolgen echter weer groter dan bij een reguliere parkeerplaats. In een parkeerkelder of parkeertoren staan auto’s dicht op elkaar en kan een brand zich makkelijk uitbreiden, terwijl de brandweer er moeilijk bij kan komen. Bovendien wonen of werken er vaak mensen in hetzelfde gebouw. Giftige rook of een uitslaande brand brengt hen in gevaar. Dit risico geldt overigens bij alle brandende auto’s, ongeacht type aandrijving.

Sprinklers paraat

Daarom zijn parkeergarages als het goed is voorzien van (automatische) blusinstallaties die helpen om de gevolgen van een brand te beperken.


Elektrische auto’s zijn soms lastiger te blussen

Een peuk die terug waait door het raam, een kortsluiting of een flesje water in de felle zon kunnen een autobrand starten. Met een beetje geluk zijn dit soort brandjes ontdekt en geblust voordat het vuur overslaat naar de brandstoftank of accu.

Als de brandstoftank of accu eenmaal fikt, red je dat niet meer met de brandblusser aan boord. Een beetje brandweer kan dit soort grote branden gelukkig wel aan en weet welke blusmiddelen geschikt zijn voor welk type brand.

Het belangrijkste verschil tussen brandende brandstoftanks en lithiumaccu’s ontstaat pas na het blussen. Als een accu eenmaal door vuur en bluswater is aangetast, is een kortsluiting in een van de vele accucellen genoeg om opnieuw brand te veroorzaken. Om opnieuw oplaaien van brand met elektrische auto’s te voorkomen kun je de auto volledig onderdompelen in een grote bak water.

Gecontroleerd volledig laten uitbranden is wellicht ook een optie. Als alle brandstof op is, is het risico op een nieuwe brand ook geweken. En een auto met een halfverbrande accu is even total loss als een auto met een accu die volledig is uitgebrand.

In ieder geval is het dus zaak om de gebluste elektrische auto snel de garage uit te krijgen. Met het groeiende aantal elektrische auto’s moeten parkeergarages daar op ingericht zijn. Maar dat zijn ze hopelijk al. Een uitgebrand benzinewrak in de parkeerkelder laten staan – omdat er toch geen risico is dat hij opnieuw vlamvat – is tenslotte zonde van de parkeerkosten.


Bron: NIPV, NOS, Verbond Verzekeraars / Imagecredit: Matt Hearne, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

5 reacties

  1. Is geen onbekend gegeven,het spontaanontploffen van de Elektrische Auto’s.Vooral als de inwendige SEPARATOR van de Lithium-batterijen kortsluiting vaak de oorzaak is.En er Duizenden Lithium-batterijen zijn geplaats in de Lithium-batterijen, kan het dagen duren,voordat de lithium-batterijen zijn uitgeblust.En wat ik al div jaren wist via vooral de Duitse Publieke/Deelstaat TV omroepen via de Schotel bekend is geworden.Via youtube.nl (tik in) Stadt verbietet Elektroautos im Tiefgarage| Brandgefähr: een Burgemeester met Ballen,die resoluut een besluit heeft genomen,en vooral de opgelopen schade’s en het herstel daarvan,is van een zeer grote omvang,en vooral dat de Brandweer weinig-toegang heeft,gezien de zeer lage plafonds.(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) wie gefährlich ist die Batterie im Elektroauto?|Querks.(tik in) koop GEEN elektrische auto meer!(tik in)De teloorgang van de EV:”over10 jaar zijn er geen elektrische auto’s meer,”Het alternatief:(tik in) Toyota hydrogen Car: de ontwikkeling van de Otto 4 slag Motor met waterstof-injectie.Maar ook Kawazaki/Yahama/Honda/Toyota zijn bezig met het verder ontwikkelen van de waterstof-inspuiting.En laat die E-Auto’s in de Show-Room staan,dan gaan ze het langste mee!,en daarnaast de enorme afschrijving van de E-Auto’s,en zoals in Duitsland al/Nederland/ verkopen zal niet meer gebeuren,omdat de verkopende partijen ze niet meer willen inruilen.

  2. aanvulling: via youtube.nl (tik in) E-Autos in die Tiefgarage? Besser nicht seht ……..selbst(tik in) Wenn Elektroautos im Tunnel Feuer fangen-Brandversuch mit 4 kw-Batterien (tik in) Tesla set it self on fire and exploded in Shanhai China!.Je zult er maar inzitten met je gezinnetje,er is géén ontkomen aan:giftige gassen/temperatuur van boven de 1000 graden(tik in) Exploding Broken Down Tesla Model 3: het opblazen van een 10 jaar oude Tesla,kosten nieuw baterij-pakket 20.000 euro,en gezien de dag-waarde gezien kan worden als Total Loss.

  3. aanvulling:youtube.nl(tik in) E-Auto-BRÄNDE mit LÖSCHSACK bekämpfen!|Einfach genial|MDR (tik in) Grote zorgen over ondergrondse laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar.Als laatste informatie,inzak het ontploffen van de inwendige SEPARATOR als die knapt bij de Lithium-batterijen.Het is héél in de Duitse Taal,maar dat kan ik niet voorkomen,in de exakte informatie-bronnen.

  4. Het heeft niet helemaal een raakvlak met het onderwerp,maar de verlossers van al dat kwaad de uitval van ons netstroomnet de ontwikkeling in zijn totaliteit van meer gebruik van waterstof via youtube.nl (tik in) Waterstof Rijnstate Elst: eerste ziekenhuis in Europa die gebruik maakt van energie-opwekking door waterstof,eindelijk een CEO die dat begrijpt.En waterstof-kunnen we in Nederland zelf produceren.Ziet via(bronvermelding) waterstofmagazine.nl en neem kennis in Duitsland er rijden op dit moment meer als 1000 Waterstof-bussen,en dat aantal zal ook in de andere EU gebonden landen zal dat toenemen.Een van de grootste waterstof-bussen producent is de Poolse Waterstof-vervoers-bussen bouwer SOLARIS/maar ook Toyota/Hyundai etc. zijn in de rees.En vooral Zwiterland zet zich volledig in voor de totale waterstof-ontwikkelingen,en dat is heel divers van karakter.Vooral in de Berggebieden heeft de waterstof-aandrijvingen een zeer groot voordeel.

  5. via youtube.nl (tik in) Image of a hydrogen engine:de ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie(tik in) BMW i Hydrogen NEXT Fuel Cell Technology Powertrain Explained.En dat is het heden en de toekomst van de waterstof-aandrijvingen.Dan kunnen alle horizon vervuilende laadpalen naar de schroothoop afgeleverd worden.