Autoverkeer rijdt relatief goed door in Nederlandse binnensteden

Jochem Slingerland, via Unsplash Public Domain

Automobilisten in de stadscentra van 500 van de grootste wereldsteden waren in 2024 gemiddeld iets langer onderweg dan in 2023. Nederlandse steden komen niet voor in de Top100 steden met het langzaamste autoverkeer.

Fiets gemiddeld nog niet sneller in NL

Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom onderzocht op basis van gebruikersdata hoe het autoverkeer doorstroomt in 500 van de grootste steden van de wereld.

Barranquilla (Colombia), Kolkata (India) en Bengaluru (India) voeren de lijst aan. Daar kostte het automobilisten vorig jaar meer dan 34 minuten om 10 kilometer af te leggen (18 km/u). Londen (VK), Kyoto en Dublin staan in de top 10 met 33 minuten voor dezelfde afstand. In onder meer Barcelona, Rome en Brussel duren ritten van 10 kilometer een half uur (20 km/u).

Amsterdam is op nummer 136 de eerste Nederlandse stad in de lijst, met een kleine 23 minuten over 10 kilometer (26 km/u). Ondanks de fietsvriendelijkheid van de stad zal de gemiddelde Amsterdammer dat tempo op de fiets gemiddeld niet halen. Nijmegen staat wereldwijd op 211 met net iets meer dan 20 minuten (30 km/u). In de stadscentra van Den Haag (19 minuten), Rotterdam (16 minuten) en Utrecht (14 minuten) houdt je automobilisten op de fiets zeker niet 10 kilometer lang bij.

Ondanks de mooie ontwikkelingen op het vlak van fietscomfort en verkeersveiligheid in de Nederlandse binnensteden hebben ook automobilisten in Nederland dus absoluut niets te klagen in vergelijk met het buitenland. Onderstaande video geeft daar een uitstekend voorbeeld van, met een interessant vergelijk tussen Utrecht (14 minuten over 10km met de auto én top voor fietsers) en de qua inwoners vergelijkbare stad Londen in Canada (20 min per 10km in de auto en nihil fietsinfra).


Bron: TomTom / Imagecredit: Jochem Slingerland, via Unsplash Public Domain


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Rijkert Knoppers schreef:

    Volgens mij gaat het alleen om verplaatsingen en niet , bijvoorbeeld, over hoeveel tijd het kost om je auto te parkeren. Is toch niet een onbelangrijk gegeven!

  2. ictenbrinck schreef:

    Ondanks… is het niet dankzij goede fietsinfrastructuur? Zorgt al met al wel voor een hoop minder auto’s op de weg als een groot deel van de mensen op de fiets zitten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.