Stimuleert Europa de productie van benzinemotoren in China?

BYD

In juli, september en oktober dit jaar exporteerden Chinese autofabrikanten bij elkaar 65.800 hybride aangedreven auto’s naar Europese landen, 3 keer meer dan in dezelfde periode in 2023. Deze trend zet naar verwachting komend jaar door. 

Knullige misser

Chinese producenten hadden in oktober 2024 een aandeel van 76% in de wereldwijde markt voor elektrische auto’s.

China zelf is de grootste markt voor elektrische auto’s maar ook de export van Chinese elektrische auto’s naar Europa en de VS groeide de afgelopen jaren snel. De Chinese fabrikant BYD heeft daarvoor meteen maar een eigen rederij opgezet en nam recent zijn tweede schip in gebruik. Daarop varen nu 5000 elektrische auto’s richting Europese havens.


Flinke importtarieven om Europese autoindustrie te redden

De Europese Unie hinkt ondertussen. Europese fabrikanten hebben het zwaar en de CO2-reductie in mobiliteit vordert matig. Beiden onder meer omdat Europese autofabrikanten het fossiele verleden nog niet willen of kunnen loslaten.

De opmars van elektrische auto’s is mooi voor de Europese CO2-prestaties. Dat steeds meer van die elektrische auto’s uit China komen is niet mooi voor de Europese autofabrikanten. Al hinkend leunde de Europese Unie recent meer op de tweede gedachte. In oktober 2024 verhoogde de EU de importtarieven op elektrische auto’s uit China, van 10% tot maximaal 45%.

In reactie op dit protectionisme lijken Chinese autofabrikanten nu in te zetten op de export van hybrides. Wonderlijk genoeg geldt de importheffing namelijk niet voor auto’s met een benzine- én elektromotor. Europese fabrikanten hebben dus nog steeds te kampen met concurrentie uit China maar die draagt tenminste niet meer maximaal bij aan onze CO2-reductie.

Zo blijkt maar weer dat je geen 2 gedachten nodig hebt om te hinken. In je voet schieten werkt ook.


Hieronder een video van het eerste autotransportschip van BYD.


Bron: Euractiv, Reuters, Guardian / Imagecredit: BYD


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Will Eisinga schreef:

    De Wereld is de Markt. China neemt de Wereldmarkt over. BYD, Wuling, Leapmotor, Nio, Dongfeng, Changan, Geely, Zeekr, GWM, XPeng, Xiaomi EV, en nog veel meer Giganten die Elektrische autos produceren. Het gaat snel. De Wereld gaat Elektrisch rijden. Net zo Makkelijk. Dat is gewoon prachtig. Schone Lucht, Blauwe Hemel, Gezondheid, Beter Leven.

    • Maurice schreef:

      Gesponsord door een partij die hele volksstammen onderdrukt. Heel naief om te denken dat wij hier beter van worden. Kijk naar de misstanden in de kledingindustrie. Daarnaast verdwijnt er weer een industrie, na de kermaiek/staal en kledingindustrie. We worden veel te afhankelijk.

  2. Carel Wreesmann schreef:

    Stel China bestond niet en vanaf morgen zouden alle verkochte auto’s in de EU elektrisch zijn en ook geproduceerd in de EU. Een EV kost de helft van een benzine auto, dus de omzet, winst en werkgelegenheid samenhangend met productie van auto’s zou dan ook halveren. Dus de Europse automobiel industie had sowieso een forse, financiële krimp moeten doormaken als gevolg van de omschakeling naar de EV. En ook Shell, ExxonMobil, BP, etc. wacht dit lot. Voor China speelt dit niet, want zij hebben geen benzine-automobiel industrie.

  3. Fetze Tigchelaar schreef:

    Misschien denk ik wel te ver vooruit, maar zien we de auto in de verre toekomst nog steeds als ons raspaardje? Ook al vinden we steeds een nieuwe manieren om deels rijdend door het leven te gaan, de groei van het wagenpark loopt in de toekomst op allerlei andere fronten ook vast. De forenzen krijgen hier het eerst mee te maken maar later ook die in de polders wonen.