PostNL wél klaar voor zero-emissie stadslogistiek in 2025

PostNL

Post- en pakketbezorger PostNL heeft voldoende elektrische voertuigen en laadfaciliteiten in bezit of in bestelling om uitstootvrij te bezorgen in de 14 Nederlandse binnensteden waar dat vanaf 1 januari volgend jaar moet. 

Veel starts en stops

Elektrisch aangedreven voertuigen trekken efficiënt op en winnen energie terug bij het remmen. Dat maakt ze ideaal voor bezorgdiensten.

Gebruikmakend van 1000 bezorgbussen, 100 bakfietsen en 48 vrachtvoertuigen op accu bezorgt PostNL nu al 96% van de brieven en pakketjes die door de brievenbus kunnen emissievrij, gemeten vanaf de sorteerlocaties.

In de 14 steden waar als eerste een zero-emissiezone van kracht is, bezorgt PostNL ook alle pakketten die niet door de brievenbus gaan uiterlijk per vanaf 1 januari 2025 emissievrij. “Wij vinden dit belangrijk, omdat we zo min mogelijk impact op het milieu willen maken en de binnensteden leefbaar willen houden”, zegt Iris van Wees, directeur E-commerce Operations.

Op het pakkettensorteercentrum in Goes nam het postbedrijf recent haar 1000e laadpaal in gebruik. Van Wees: “Uiteindelijk willen we overal uitstootvrij bezorgen, maar dit traject kent ook de nodige uitdagingen, zoals de druk op het elektriciteitsnet.”


Afspraak uit 2019 voor klimaat en milieu

In het Nederlandse klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat 30 tot 40 grotere Nederlandse steden in 2025 een zero-emissiezone voor goederenvervoer invoeren. In deze zones zijn bedrijfswagens en vrachtwagens met een verbrandingsmotor die 1 januari 2025 of later op kenteken zijn gezet niet toegestaan.

Voor bedrijfsvoertuigen die eerder zijn geregistreerd geldt afhankelijk van gewicht en type een overgangsregeling, zie figuur hieronder. Vanaf 2030 moeten alle bedrijfsvoertuigen in de zero-emissiezones uitstootvrij zijn.

Naarmate de alweer 5 jaar geleden afgesproken deadline dichterbij komt, menen steeds meer politici, brancheverenigingen en commentatoren dat het allemaal ‘veel te snel doorgedrukt wordt’. Dit terwijl er dus een heel ingroeipad tot 2030 bedacht is en er daarnaast allerhande ontheffingen zijn om ondernemers die nog niet emissievrij kunnen werken te helpen.

Apeldoorn en Ede besloten deze zomer om de invoering 5 jaar uit te stellen. Zij gaan nu zonder uitfaseringspad in 2030 in één keer over naar een emissievrije binnenstad. Het laat zich raden dat politici en ondernemers er in de zomer van 2029 achterkomen dat dat allemaal ‘wel heel snel’ gaat. Waarop nieuw uitstel onvermijdelijk is.

Goed om te zien dat een partij als PostNL hier wel zijn verantwoordelijkheid neemt.


Bron: PostNL, OpwegnaarZES / Imagecredit: PostNL

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. De Arnhense Han-Campus heeft,al een Hydrogen bakfiets ontwikkelt:gelegen in de Arnhemse Park Presikhaaf.Ziet ook via: youtube.nl (tik in) Wasserstoff Neues E-Bike:een Frans Ingenieur-bureau: heeft een waterstof ontwikkelt voor de Franse Post,en geeft ook weer de werking van de waterstof-brandstof-cel.Bronvermelding: Waterstofmagazine.nl de ontwikkelingen in de wereld van waterstof-productie,ook in Nederland.Maar ook in Marocco in de woestijn zijn enorme zonnenparken gebouwd,en die via de zonpanelen en meer als 300 dagen per jaar de zon schijnt,waterstof-kan leveren oa ook aan Europa.En dat is het heden en de toekomst van nieuwe Energie-bronnen.Windmolens en Zonnenpanalen kunnen in geen geval voldoende energie-opwekken,geen wind,geen energie:geen zon geen energie.