Nu ook in totaal meer e-auto’s dan benzineploffers in Noorwegen

Vidar Nordli-Mathisen, via Unsplash Public Domain

De verbrandingsmotor sterft uit in Noorwegen. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat het Noorse wagenpark inmiddels uit meer volledig elektrisch aangedreven personenauto’s dan volledig benzine-aangedreven auto’s. 

Al een kwart zonder verbrandingsmotor

In Noorwegen zijn een kleine 2,9 miljoen personenauto’s geregistreerd. Eind augustus 2024 waren 751.000 (26,2%) hiervan volledig elektrische auto’s en 755.000 (26,3%) pure benzineauto’s.

Noren kopen al jaren vooral elektrische auto’s en nauwelijks nog auto’s met enkel een benzinemotor. Van de in totaal 11.114 nieuwverkochte auto’s in augustus 2024 was 94,3% volledig elektrisch (10.480 stuks). Slechts 0,5% was een benzine-auto (59 stuks). Omdat deze verhouding in september vergelijkbaar zal zijn en omdat Noren oude benzine-auto’s ook in grotere aantallen afdanken dan de nog relatief jonge elektrische auto’s, is het aandeel volledig elektrisch aangedreven personenauto’s in het totale Noorse wagenpark inmiddels vrijwel zeker groter dan het aandeel volledig benzine-aangedreven auto’s.

In 2010 waren nog 2 op de 3 Noorse auto’s puur benzine-aangedreven en reed de rest op diesel. Sindsdien nam eerst het aandeel diesels en (plugin) hybrides sterk toe, gevolgd door een sterk gestimuleerde en ongekende opmars van de elektrische auto. Het Noorse doel om in 2025 uitsluitend nog emissievrije nieuwe personenauto’s toe te laten, lijkt binnen handbereik.


Bron: Biljansje24, via Electrek / Imagecredit: Vidar Nordli-Mathisen, via Unsplash Public Domain


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Roald schreef:

    Het aantal diesels lijkt nauwelijks af te nemen. Waarom is dat?

  2. Will Eisinga schreef:

    Er begint wat te schuiven. Volkswagen moet fabrieken sluiten in Duitsland. Audi moet fabriek sluiten in Brussel. Noorwegen gaat 100% Elektrisch. BYD Seagull kost in China 9000 euro. Dus Elektrisch is niet duur, het is goedkoop. Vorig jaar 2023 werden er volgens CAAM 9.05 miljoen EVs verkocht in China. China heeft minder olie nodig door Elektrisch rijden. De olieprijs omlaag wereldwijd. In Duitsland kost een liter benzine 1.65 euro. Dat is weer een voordeel voor ons. Ik tank in Duitsland.

  3. Fetze Tigchelaar schreef:

    Noorwegen is op inwonerdichtheid, financiele toestand en op energiegebied een totaal ander land dan Nederland.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.