Schotse windstroom via zeekabel van 2 GW naar het zuiden

Martin Bennie, via Unsplash Public Domain

De Britse energie-autoriteit geeft toestemming voor de bouw van de Eastern Green Link 2 (EGL2). Deze  hoogspanningsverbinding vergroot de capaciteit voor elektriciteitstransport tussen Schotland en Engeland.

500 kilometer langs de Britse oostkust

De bouw van de nieuwe high voltage direct current-verbinding (HVDC) van 2 GW start dit jaar. Ontwikkelaars National grid en SSEN Transmission verwachten het project in 2029 in gebruik te nemen.

De zeekabel takt in het Schotse Petershead en in het Engelse Drax aan op het Britse elektriciteitsnet op land. Zo’n 70 kilometer van de 500-kilometerlange verbinding ligt ingegraven op land, de rest op de zeebodem voor de kust.

De belangrijkste bouwers zijn al geselecteerd. Prysmian levert 1.000 km kabel. Hitachi en BAM leveren de converterstations die de gelijkstroom omzetten in wisselstroom en weer terug. Het project kost £4,3 mrd (€5 mrd).


Meer energiezekerheid en betere benutting windparken

De extra transportcapaciteit tussen het noorden en zuiden van Groot-Britannië is nodig omdat windparken in Schotland regelmatig afregelen omdat het Schotse net niet meer elektriciteit kan verwerken. Op die momenten draaien gascentrales in Engeland vaak om daar de lokale vraag dekken.

EGL2 verbetert de benutting van de bestaande en nog te realiseren windparken en beperkt het gasverbruik in Engelse gascentrales. Ook draagt het project bij aan meer energiezekerheid en een lagere elektriciteitsprijs.

Bron: SSEN Transmission

 


Bron: National Grid / Imagecredit: Martin Bennie, via Unsplash Public Domain


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

7 reacties

  1. Bas Gresnigt schreef:

    Als wij aansluiten op dat onderzeese net dan worden wij ook minder kwetsbaar.
    De kans dat het hier en in Schotland en in Dld niet waait is gering.

    • Geachte hr. Ingenieur: gisteren in het nieuws over wat de jonge-mensen weten over hun kennis inzake over klimaat/milieu aspecten,en de toekomst daarvan.Zoals ik al vaker beaamden waren die reaktie’s van de ondervraagde van een zo’n laag niveau,vooral niet geinteresseerd zijn,en andere niet relavante opmerkingen,is het om te huilen hoe weinig kennis-overdracht leeft onder de jongeren op het Lowlands-2024,zoals ik al vaker beaamden,dat vooral de kabelkijkers het moeten doen,met vaak onzinnige spelletjes TV programma’s,en dat is heel belangrijk voor de kijkcijfers,de inhoud is niet zo belangrijk.oa de De Slimste Mens,en meer van die weinig inhoudelijke vraagstelling,in die tomelose vaak onzinnige vraagstelling.binnen de denkbeelden van de presentatoren.Want ze willen wel de regie behouden in hun TV programma’s.En dat maakt de zeer grote achterstand in kennis-verrijking tov de Schotelbezitters.Maar ook vaak die onzinnige ingezonden reaktie’s,denk ik wel eens als 80 jarige,haal je schoolgeld weer terug.

    • Geachte hr Ingenieur: daarom zijn die tomeleose weinig zeggende Talk TV Show praatprogramma’s zo succes vol. Als voorbeeld de komende Maandag-avond Vandaag Inside,maar gaat het feitelijk over! nooit over de Technologische Innovatie Ontwikkelingen ! en meer onderwerpen die belangrijk zijn voor de BV Nederland. Maar meer over sexuwele onderwerpen,je kunt beter met een kunst-penis op een helm binnenlopen,want dat is geweldig volgens die presentator met die uilenbril op,en dan zijn schaterlach wat een niveau hebben die 3 mannen van dat TV programma,het gaat om de kijkcijfers.Vooral het afzijken van andere inhoudelijke Talk-TV programma’s,het heeft wel de meeste kijkcijfers, En dat gun ik wel hr DE MOL.Alleen de RTL 7 heeft wat meer kennis overdracht via: hoe maken ze het.Ook de Duitse RTL groep heeft meer inhoudelijke TV programma’s.oa de N24-SWR-VOX.de,met elke zondagmiddag,en meer inhoudelijk TV programma’s via de div Duitse Deelstaat TV Omroepen, al jaren lang het TV Auto-programma AUTO MOBIL en de voorzien van de Die Autodoktoren via: youtube.nl (tik in) Die Autodoktoren: geven al vele jaren de auto-technische oplossingen,en dat is héél divers van karakter.Ik zou wel eens willen weten de IQ van de meeste bekende voetballers!.Wat kunnen ze meer als voetballen, welke hebben Ir of hebben wat meer hogere school ontwikkeling genoten?.Of meer maatschappelijke betrokkenheid?. In mijn betoog zit vaak een uitdagend karakter in verweven..Maar ik maak niet uit wat er zal worden uitgezonden!.Op naar meer luister en kijk TV belevenis.En dat is het zeer grote voordeel van Schotel-ontvangst.In meer Luister en Kijkgenot,en vaak die worden FTA(FREE TO AIR) te ontvangen zijn,zonder abonnement of andere betaal-verplichtingen.

  2. Will Eisinga schreef:

    Hier gaat het over 2 GW. China heeft in 2025 1000 GW Zon. 500 GW Wind. in 2030 2000 GW Zon, en 2000 GW Wind. Dat is 4000 GW Zon en Wind in 2030. Dan is een kabel van 2 GW in 2029 wel een beetje zielig weinig. Complimenten voor China met uitbouw Zon en Wind.

    • Tom schreef:

      Het doel van zo’n kabel is niet om alle windenergie die je voor je kust opwekt te transporteren naar 1000km verderop. Het gaat om het verkopen van op dat moment overtollige energie (dus weinig waard) naar een ander gebied waar een tijdelijk tekort is en dus de prijs hoog. Winst dus voor verkoper én afnemer. Tevens voorkomt het in die periode het opstarten van één of meer gascentrales om de verhoogde vraag op te vangen. 2 GW is altijd nog het vermogen van 3-5 gascentrales dus zeker niet verwaarloosbaar weinig. Soortgelijke redenaties gelden voor het verdienmodel van grootschalige batterijopslag (bv 2 uur lang 200 MW). Lijkt heel weinig maar de terugverdientijd van de investering is te overzien, anders zou er geen belangstelling van bedrijven zijn om zo’n investering te doen.

  3. Karel schreef:

    Als in de Noordzee in 2030 alleen al in Nederlandse deel 20 gigawatt aan vermogen staat zou je voor optimale uitwisseling misschien ook kabels moeten leggen die 20 GW kunnen transporteren naar de landen rondom de Noordzee. Met kosten van 5 miljard€ voor deze 2 GW voor 1000 km moeten we mogelijk ook rekenen op 50 miljard € aan kosten voor het Nederlandse netwerk in de Noordzee?!

  4. Geachte hr Ingenieur.nl ziet via: youtube.nl(tik in) hitec: Das Stromnetz von morgen:geeft weer het verschil tussen de wisselstroom opbrengst via de Wind-Molens en de door zeekabels aanvoer van gelijkstroom.Omdat via gelijkstroom veel meer Energie-overdracht is dan bij wisselstroom.En ziet vooral de inbreng van een Nederlandse Bedrijf,in het totstandkoming van de bouw van de de installatie’s en het leggen van de zeekabel.Het is een geweldige prestage van het zeer bekende Nederlandse bouwer,daarvan in samenwerking van het Zweedse ABB voor de vervaardiging van de zeekabels en de krachtstroom tranformatoren.Maar Spanje en Marokko en van Spanje naar Frankrijk worden de zeekabels naar div locatie’s gebracht,liggend aan de kusten,voor de Energie van Morgen.Omdat alleen niet de Windmolens/Zonneparken/kernfusie niet alle toekomstige Energie kunnen opwekken.Maar wel de waterstransport van Waterstof,wat weer kan opgezet worden naar Energie.En vooral uit die landen waar de zon ruim 300 dagen! voor de opwekking van waterstof heel veel economische belangrijk worden.