Toyota stuurt vooral batterij-EV’s naar olympische waterstofspelen

Toyota Mirai

Net als in Tokio is het Japanse automerk Toyota bij de olympische spelen deze zomer in Parijs official mobility partner. Als onderdeel van de sponsordeal is Toyota’s waterstofauto, de Mirai, de ‘officiële auto’ van de olympische spelen in Parijs. 

Het gaat niet meer gebeuren met FCEV’s

Slechts enkele weken voor de openingsceremonie van de zomerspelen van 2024 roept een groep van zo’n 100 wetenschappers het Olympisch Comité op om Toyota’s ‘officiële auto’ op waterstof te heroverwegen.

Het evenement waarvoor elke 4 jaar honderdduizenden toeschouwers, sporters en bobo’s de wereld overvliegen, doet de afgelopen edities hard zijn best om duurzaam over te komen. De wetenschappers schrijven in een open brief (PDF) dat reclame maken voor waterstofauto’s niet past bij het groene imago dat het olympisch comité nastreeft.

Zij menen dat de organisatie van de zomerspelen – in plaats van de Mirai – nog snel een batterij-elektrische auto als officiële vierwieler zou moeten kiezen. Elektrische auto’s zijn veel energiezuiniger dan fuel-cell electric cars (FCEV’s) op waterstof. Ook is er nog vrijwel nergens duurzame waterstof te tanken. FCEV’s rijden in de praktijk daarom nauwelijks duurzamer dan benzineauto’s. Elektriciteit voor stekkerauto’s is al wel verregaand verduurzaamd. Zeker in Frankrijk, met volop atoomstroom.


Reclame voor waterstofauto’s was schadelijk maar is nu vooral gênant

De wetenschappers hebben helemaal gelijk wat betreft de twijfelachtige duurzaamheid van de waterstofauto. In het verleden heb ik me ook kwaad gemaakt over de succesvolle promotie van waterstof door autobouwers en olieconcerns. Dat ‘succes’ zat’m niet in daadwerkelijke verkopen van waterstofauto’s maar in de keuze van duizenden automobilisten om – in afwachting van voldoende waterstoftankstations – nog één laatste keer een nieuwe diesel- of benzineauto te kopen.

Inmiddels hebben veel van die laatste nieuwe diesels alweer een tweede eigenaar. Waterstofauto’s zijn ondertussen nauwelijks verkocht. Als je al een brandstofcelauto ziet rijden, is hij vrijwel altijd bestikkerd en in gebruik van een gasketelfabrikant, olympiër in dienst van MissieH2 of een andere club die zijn brood verdient met waterstof.

Het is goed gekomen

De gemiddelde automobilist die 5 jaar geleden dacht met de volgende auto over te stappen op waterstof, rijdt inmiddels tevreden batterij-elektrisch.

In het eerste kwartaal van 2024 zijn volgens marktonderzoeker SNE wereldwijd nog geen 2400 waterstofauto’s verkocht. In dezelfde periode kwamen ruim 3 miljoen nieuwe batterij-elektrische auto’s de weg op. Dat waterstofauto’s niet de toekomst hebben, is dus ook bij het grote publiek inmiddels wel doorgedrongen.

De 500 reclamewagens op waterstof die Toyota levert voor de spelen in Parijs zijn dus eerst en vooral aandoenlijk. Voor de opmars van batterij-elektrisch rijden zal het weinig kwaad meer doen. Het gaat gewoonweg niet meer gebeuren voor waterstofauto’s, en iedereen weet het. Toyota ook. Naast de 500 waterstofauto’s rijden in Parijs nog zo’n 2000 Toyota’s rond tussen de wedstrijdlocaties en het olympisch dorp. Die hebben allemaal gewoon een accu en een stekker.


Bron: CNN, Toyota, SNE / Imagecredit: Toyota


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

17 reacties

  1. Ziet via waterstofmagazine.nl en via ovmagazine.nl ALLE THEMA’S DUURZAAMHEID Waterstof:massa is kassa en Energie pag 2 onze energiehuishouding moet slimmer,en neem kennis van mijn exacte kennis overdracht, vooral de nieuwe energiebronnen.

  2. hans peperkamp schreef:

    En daarnaast zijn de ontwikkelingen van de Otto 4 slag kleppenmotor in de waterstof-injectie in volle gang,en die maken gehakt van de E-Auto’s.Vooral en dat is al algemeen bekend: Toyota/Yamaha/Kawasaki/Honda/ zijn bezig de ontwikkeling van de waterstof-injectie,ziet ook via youtube.nl Wasserstoff neues E-Bike de ontwikkelingen van de waterstof-fietsen.En daarnaast kunnen we zelf waterstof-produceren,en niet meer afhankelijk van die zeer corrupte landen,waar de mensenrechten totaal niet aanwezig zijn.Via: youtube.nl (tik in) ZDF HD planet e der wahre preis van elektroautos (tik in) Bolivien im Lithium Rausch: geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden voor het Delven van de grondstoffen voor de productie van Lithium-Batterijen.(tik in) Mit der Energiewende in der Blackout en Plötzlich Dunkel en Blackout-wie gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?.Geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom zal doen vernaderen.En de gevolgen daarvan. En vooral door de veroudering van onze totale stroomnet-kabels veranderend de inwendige structuur van de kabels,en dat veroorzaakt corrosie en dat geeft meer inwendige weerstand,wat de zuiver sinus van wisselstroom doet veranderen. Je hebt de maken met de Wet van Ohm: U=I x R spannig is gelijk aan de ampare x weerstand.(tik in) hitec: Das stroomnetz von morgen,geeft weer het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom transport.afz: een Senioor van 80 jaar,die behoort tot de nieuwe generatie Senioren,die zowel bedrijfsmatig en door zelfreflectie over héél veel exakte kennis beschikken.Elle Planeten.Aarde alles bestaat uit waterstof.Uit waterstof zeit gij geboren,tot waterstof-zult gij wederkeren.Wat u doet met mijn ingezonden exakte waarheden,behoort tot uw competentie.Ziet ook via een van mijn beste web-site: mvwautotechniek.nl en zap naar brandstof-cel en ook naar Kleppenmotor met waterstof-injectie.En dan kunnen alle laadpalen weer naar se schroothoop.En ook geen horizonvervuiling meer,door die tallose laatpalen in de wijken etc.Adieu.

  3. Rinus schreef:

    Hans Peperkamp moet nog even studeren op het verbeteren van zijn Google Translate vertalingen 😀 Probeer chatgpt eens dat komt nog wat overtuigender over. (Zal je nodig hebben)

  4. Rinus schreef:

    Maar Thijs vanwaar deze titel? In het artikel lees ik niets terug over of Toyota dan daadwerkelijk BEV’s naar de Olympische spelen gaat sturen… Nu ben ik een teleurgestelde lezer 🙁 😀

  5. De013Aa schreef:

    Toyota stuurt vooral BATTERIJ EV’e naar WATERSTOFSPELEN… wat klopt hier niet…? Is de waterstofmotor niet iets heel anders dan een ELEKTROMOTOR??? Of heb ik dat nou???

    • Ronald schreef:

      De Mirai wordt ook aangedreven door een elektromotor, maar de elektriciteit wordt in de fuelcell opgewekt door waterstof en zuurstof met elkaar te laten reageren (tot water) aan een katalysator.
      Waterstof is dus de energiedrager in de fcev, waar de accu dat is in de bev.

      Het lijkt mij dat waterstof daarom schoner rijdt dan accu’s

  6. Voor de Techneuten onder de inzenders.Via youtube.nl (tik in) Imange of a hydrogen engine:geeft weer de waterstof-injectie (tik in) How Does A Hydrogen Car work|Future Technology (tik in) The V 8 Engine that Runs on Hydrogen(tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S:geeft weer de kosten van een nieuwe Lithium-batterij-pakket. (tik in)Wie gefährlich ist die Batterie im Elektroauto?|Querks. Geeft weer de exakte info inzake de bekende problemen van de E-Auto’s.Geen caravan/boedelbak/aanhangwagen is de elektrische auto-totaal niet geschikt voor.Vooral het huren van een brandstof-auto om de caravan te kunnen trekken,is het alternatief tov het verplicht zakelijk te rijden via een Bedrijfs-Elektrische Auto.En dat is de bekende schijnheiligheid,wij moeten allemaal E-Auto’s gaan rijden,en welke bevolkingsgroepen kunnen dat bekostigen.?.Er rijden meer als 100 Waterstof-Toyota-Mirai als Taxi in Paris,en er volgen nog vele honderden in de aanschaf voor de reductie van de CO uitstoot,er komt alleen schoon water uit de uitlaat van de Waterstof-auto’s oa van Toyoya/Hyundai/Honda.Even opgezocht uit mijn digitale bestand.

  7. hans peperkamp schreef:

    ALS LAATSTE INFO INZAKE HET GEHAKT MAKEN VAN DE ELEKTRISCHE-AUTO’S,VIA YOUTUBE.NL(TIK IN) TOYOTA CEO:”OUR NEW INVENTION DESTROYS ALL OTHERCAR MANUFACTURINRINGS”.EN DAT IS DE TOEKOMST VAN DE BRANDSTOF-AUTO DOOR WATERSTOF-INJECTIE.MAAR DE COMMECIELE BELANGEN ZIJN ZO GROOT,OM VEEL MEER TE INVESTEREN IN DE WATERSTOF-AUTO-BRANDSTOF-STATIONS.MAAR ALLE GRONDSTOFFEN VOOR DE PRODUCTIE VAN DE LITHIUM-BATTEIJEN RAKEN OP!.EN DAARNAAST DE PRODUCTIE VAN HET MAKEN VAN VAN DE E-AUTO’S,ZULLEN DE E-AUTO’S VOOR DE HET GEMIDDELD INKOMEN ON BETAALBAAR WORDEN.EN DAARNAAST ZIJN MILJOENEN INGELEVERDE GEBRUIKTE BRANDSTOF-AUTO’S,HEBBEN WEER EEN NIEUWE AUTO-LEVEN GEKREGEN IN AFRIKA,VIA HANBURG/ROTTERDAM/ANTWERPEN NAAR BENIN IN AFRIKA,EN DAAR WEER VERKOCHT OP DE PLAATSELIJKE AUTO-VERKOOP-PLAATSEN.100.000 KM OP DE TELLER GELDT DAAR ALS NIEUWE AUTO’S.JE MOET JE EIGEN SCHAMEN OF OVER TE GAAN NAAR DE AANSCHAF VAN DE ELEKTRISCHE AUTO’S AANDRIJVINGEN.(TIK IN) ELEKTSCHROTT VON BAYERN NACH GHANA,EN NEEM KENNIS DAT HEEL AFRIKA HET AFVOERPUTJE VAN DE EU-GEBONDEN LANDEN IS GEWORDEN.DANK VOOR UW AANDACHT.

    • Ruben schreef:

      Misschien denk je dat waterstofautos gehakt gaan maken van EVs, maar ik kan totaal geen kaas maken van dit onsamenhangende verhaal…

      • hans peperkamp schreef:

        Geachte Ruben: als u er geen kaas van kan maken van onsamenhangende verhaal. Dat kan ik wel waarderen,als je géén technische opleiding heb genoten.Reageer op de inhoud,wat ik heb samengesteld in de loop van de jaren. En daarnaast ben ik 2.5 jaar geleden,op mijn nieuwe E-Bike,en vooral dat appen als verkeersdeelnemers is een plaag geworden.En daarmee heb ik zowel Hersen-letsel en Fysieke beperkingen opgelopen.En daarom om geen Dementie/Bipolaire geheugen-stoornis blijvend te houden,doet ik heel veel aan hersentraining,en vooral de technologische ontwikkelingen,heeft voor mij een voorkeur.Mijn profiel: naast een technische opleiding,maar ook bedrijfsmatige-bedrijfsopleidingen/avond-studie/zelfreflectie/ en maatschappelijke vorming,en daarnaast als voormalig ambulant technicus,honderduizenden auto-km verreden.En héél veel technische problemen kunnen oplossen.En daarmee behoor ik tot de nieuwe Generatie Senioren,die over héél veel exakte kennis beschikken,en dat is heel divers van karakter.Ik had liever op een andere manier mijn huidige leeftijd van 80 jaar,kunnen indelen.

      • Geachte hr. Ingenieur: via youtube.nl (tik in) Toyota’s waterstofverbrandingsmotor-EV-moordenaar of utopie?.Geeft weer de V8 waterstofmotor in samenwerking met Yamaha.Maar ook Kawasaki heeft in de pers zijn Motor-Hydrogen waterstof-aandrijving gepresenteerd,die nog aan het testen zijn.Via MotorSport bekend gemaakt..En u begrijpt als Techneut, het heden en de toekomst van de Hydrogen Car.Ook in de auto-sport worden de waterstof-injectie race-auto’s getest in JapanEn de waterstof-aandrijvingen,zoals ik al eerder beaamden gehakt maken van de E-auto’s,oa geen laadpalen meer in de wijken,de verschrikkelijke horizon-vervuiling,en waar moet je de laadpalen plaatsen bij de appartements-gebouwen?.

  8. Geachte Hr. Ingenieur: nog even voor u opgezocht.Want u begrijpt volledig de problematiek en de ontwikkelingen over al in de wereld van de waterstof-productie. Ik heb niets met die negative berichtgeving,waterstof is het lichtste Element wat in de natuur voorkomt. Via youtube.nl (tik in) Toyota’s Developing A Hydrogen Combustion Engine! (tik in) The Unfortune Truth About Toyota’s Hydrogen V 8 Engine.En wordt op een zeer professionele manier uitgelegd. En wij als Techneuten bezitten de kennis,inzake waterstof zijnde als Energie-drager.

  9. hans peperkamp schreef:

    Geachte hr Ingenieur: u zult wel de Duitse Taal beheersen.Zoals ik al eerder aangaf,dat vele miljoenen ingeleverde gebruikt brandstof-auto’s in Afrika terecht zijn gekomen.Ik maak de 10 reaktie’s vol,met de exakte informatie-bronnen.Via youtube.nl (tik in) TÜV nicht bestanden?Hier landen die autos!|Endeckt! Geheimnisvolle Orte |kabel eins Doku:geeft weer zoals ik eerder heb weergegeven (tik in) Auto Schrott in Afrika: was deutsche Gebrauchtwagen anrichten| Die Story|kontrovers|BR24(tik in) Abwracken-Gut für die wirtschaft,schlecht für die Umwelt?|WDR Doku.En dat is wat de Duitse Omroepen weergeven in de exakte waarheden.Adieu

  10. hans peperkamp schreef:

    Geachte hr Ingenieur:U heeft een brede interesse,net zoals ik vooral belangstelling heb in de Technologishe Innovatie Ontwikkelingen,het heeft niet helemaal een raakvlak met het onderwerp.Maar wel hoe de toekomst in 2050 zal zijn!. Via youtube.nl (tik in) VERKEHRS MITTEL DER ZUKUNFT FÜR 2050(tik in) The VIRAL Car: this Hydrogen powered HUV is insane:geeft weer via waterstof-cilinders het omwisselen daarvan(tik in)Ein Blick in Unsere Zukunft im Jahr 2050(tik in)Deutschland im Jahr 2050-Teil 2:Blick unser leben der Zukunft)Reportage):geeft weer zoals ook in Nederland,door weginductie de Elektrische auto’s zullen voortbewegen!,en geeft ook weer de test van de zuivere sinus van 50 hz zal doen veranderen,en ook door door corrosie er meer weerstand zal doen ontstaan in de stroomnet-leidingen etc..En de echte goed onderlegde techneuten,kunnen daar mee hun kennis kunnen verhogen?.Staat wel veel in de Duitse Taal weergegeven,maar dat zal voor uw geen bezwaar wezen.Adieu.

  11. hans peperkamp schreef:

    Geachte hr Ingenieur: uw brede interesse,zoals ik al bekend heb omschreven.Via: youtube.nl (tik in) Boston Dynamics Robot:over genomen door Hyundai (tik in) How China Tracks Everyone:geeft weer de controle door de vele opgehangen camera’s(tik in) Honda ASIMO Robot|best of: geeft weer vooral in de ouderenzorg in de toekomst heel veel problemen kunnen worden opgelost,inzake het tekort van de verpleeg-sector.Vooral de nieuwste Generatie-Robots voorzien van de nieuwste IQ kunnen heel veel taken overnemen.Adieu

  12. hans peperkamp schreef:

    Geachte hr. Ingenieur: ziet via youtube.nl (tik in) TOP 10 NEW Humanoid Robots For 2024 (Tesla,Figure 01,Agillity,Boston Dynamics and More: geeft weer zoals ik al eerder aangaf,de ontwikkelingen van het heden en de toekomst van de nieuwe generatie Robots,die voor heel veel taken kunnen worden ingezet(tik in) Evolution of Boston Dynamics Robots[1992-2023].En dat is heel belangrijk voor heel veel technische oplossingen,die heel veel fysieke problemen kunnen ontstaan,door vaak vele handelingen die de bladen van de straalmotoren moeten ondergaan,en dat een aanslag geven op je armspieren.Maar ook in de Zorgsector steeds meer Robots worden ingezet,oa door TNO worden ontwikkelt.Op gezocht inzake uw brede interesse..Ziet ook via(bronvermelding) Waterstofmagazine.nl de ontwikkelingen in Frankrijk van de meer als 1000 waterstof-auto’s worden ingezet,voor heel veel taken,maar een van de grootste Non-Food winkelketens in Frankrijk is volledig bezig met de ontwikkelingen van meer waterstof-Tank-Stations en ook voor eigen gebruik de inzet van Waterstof-aandrijvingen.En vooral hun toekomst-visie dat niet alleen de Kernfusie-centrale’s de benodigde energie niet kunnen opwekken.Adieu