Scheepsmotoren houden het Britse elektriciteitsnet in balans

Wärtsilä

De Finse motorenfabrikant Wärtsilä heeft 4 gasmotoren geleverd aan het Britse energieconcern Centrica. De gasmotoren verdubbelen de capaciteit van een piekcentrale van Centrica in Brigg, 25 kilometer ten zuiden van Hull.

Al binnen 2,5 minuut op vol vermogen

Wärtsilä levert dezelfde motoren, 12 megawatt per stuk, ook aan scheepsbouwers. Waar schepen in de regel vloeibare brandstoffen bunkeren, verstookt Centrica in Brigg aardgas en waterstof.

Het grote voordeel van de motoren is de nóg grotere flexibiliteit ten opzichte van stoom- en gascentrales. De gasmotoren kunnen vanaf een koude start binnen 30 seconden elektriciteit leveren en regelen vervolgens binnen 5 minuten op tot vol vermogen. Als de elektriciteitsprijs voldoende lucratief is om wat extra slijtage voor lief te nemen, is een versnelde start ook mogelijk. Dan levert de motor zelfs al binnen 2,5 minuut zijn volledige 12 megawatt.


Regelbaar vermogen voor de uurtjes dat het onvoldoende waait

Met de snelle starttijd zijn motoren uitermate geschikt om onvoorziene mismatches in elektriciteitsvraag en -aanbod glad te strijken. Als iedereen bij een plotselinge onweersbui de lampen aandoet, of als de opbrengst van windturbines een kwartier eerder dan voorspeld afneemt, is regelbaar vermogen veel waard en springen de gasmotoren flexibel bij.

“Groot-Brittannië heeft verbazingwekkende vooruitgang geboekt met hernieuwbare energie”, zegt Chris O’Shea, CEO van Centrica. “Toch is gas nog nodig om te garanderen dat huishoudens en bedrijven altijd elektriciteit kunnen benutten. Met het Brigg-energiepark houden we het snel verduurzamende elektriciteitssysteem in balans.”


Interessant alternatief voor de allerefficiëntste gascentrales

Lager rendement telt steeds minder

Tot nu toe borgen vooral stoom- en gascentrales de balans op het elektriciteitsnet. Die zijn efficiënter (±60% rendement naar elektriciteit) dan gasmotoren (Wärtsilä belooft 50%).

Een stoom- en gascentrale is als hij eenmaal op temperatuur is ook prima flexibel maar moet daarvoor wel uren rustig opwarmen om de boel heel te houden. Dat opwarmen is steeds vaker zonde van het aardgas, omdat er bijvoorbeeld maar een uurtje inzet nodig is en wind- en zonnestroom samen met accu’s de rest van de dag de vraag wél dekken.

Op dat soort dagen zit je gebakken met een flexibele gasmotor, die in dat ene uurtje minder efficient draait maar in de uren daarvoor praktisch géén gas verstookt om op temperatuur te komen. Dan is er ondanks het lagere rendement effectief minder aardgas – en later biogas of waterstof – nodig om de elektriciteitsvoorziening in balans te houden.

Als wind- en zonnestroom dagenlang tekortschieten, is het bovendien ook vaak fris. Koppelen van dit type motoren aan warmtenetten en/of productieprocessen die veel warmte vragen, maakt van het lagere rendement in potentie een feature. Ook de restwarmte heeft dan waarde, en het gecombineerde rendement van elektriciteit- plus warmteproductie is top.


In Duitsland leverde Wärtsilä een warmtekrachtkoppeling op basis van 10 gasmotoren. 


Bron: Wärtsilä / Imagecredit: Wärtsilä 


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Dit vind je misschien ook leuk...

9 reacties

  1. Will Eisinga schreef:

    Wattisduurzaam gaat vooral over Gasmotoren, Atoomstroom en Waterstof. laatste 3 berichten en afschaffen Salderen. Rare Duurzaamheid. Ik denk dat ik maar stop met Wattisduurzaam. Verdienmodel is Gas, Atoom, Waterstof en Afschaffen Salderen. Hij is steeds meer de weg kwijt. of wordt betaald om te verdwalen.

    • Richard Hagedoorn schreef:

      Gas motoren (nu aardgas later biogas) zijn cruciaal als snelle backup in een verder verduurzamend elektriciteits net. De wind en zon geven een verhoogde onzekerheid, dat moet worden opgevangen willen meer duurzame stroom kunnen opwekken

    • Leon Nelen schreef:

      Al ruim een jaar terug las ik hier een artikel dat vanwege toename zon en wind er juist méér gascentrales nodig zijn. Daarnaast is er hier ook voldoende aandacht voor de Dunkelflaute. Auteur is dus niet de weg kwijt. Verder is natuurlijk elk idee welkom hoe we de stroomtekorten bij weinig wind en zon op kunnen vangen.
      https://blauwgroenenergie.blogspot.com/2023/05/85-rendement-de-hbr-flowbatterij.html

  2. Adrie schreef:

    Een gasturbine alleen zou nog beter zijn voor dit soort momenten. Heb je binnen een 15 minuten een 150MW. Heel wat meer als zo een diesel.

    • Leon Nelen schreef:

      Een gasturbine heeft maar een rendement minder dan 30 %. En de door Thijs genoemde fabrikant heeft dus een stoom- en gasturbine ontwikkeld die 1 een rendement heeft van 50 % en 2 heel snel opstart.

  3. Roland De Ronde schreef:

    Hier in Capelle a/d IJssel staat al ruim 30jaar een centrale met 2 gasturbines om stroom en warmte voor het stadsverwarmingsnet te maken.
    Ding staat naast de A20,2 schoorstenen van de turbines en 1 van de hulpketel.
    Aan de rook te zien staan de turbines alleen in de winter aan als het erg hard vriest.
    Weer een subsidie spons die niets opbrengt.
    Hoog tijd dat de overtollige zonne windstroom naar de waterstoffabriek van Shell wordt geleverd,kan met die opgeslagen waterstof een energie/warmte centrale worden aangedreven.
    Evt met een rij scheepsmotoren als snelle backup zoals boven vermeld.

  4. Richard Hagedoorn schreef:

    Tja dat waterstof van “overtollige” stroom. Probleem is dat die elektrolysers minimaal 95% uptime moeten hebben om voor een acceptabele, nog steeds te hoge, prijs kunnen maken.

    Die gasturbines draaien als het hard vriest, niet vaak dus, de rest van de tijd duurzame warmte (hoop ik). Dus die 5% gas maakt de 95% duurzaam mogelijk. Dat zal nog heel lang zo blijven tot alle huizen super geisoleerd zijn etc etc.

  5. Leon Nelen schreef:

    Eenhedenpolitie. Gaat het over het rendement met of zonder condensatiewarmte. We hebben het toch ook niet meer over HR-ketels met een ‘rendement van meer dan 100 %) ?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.