Elektrische vrachtwagen succesvol getest als sneeuwruimer
Statens vegvesen, de Noorse Rijkswaterstaat, heeft een elektrische vrachtwagen uitgerust met sneeuwploeg en getest als sneeuwruimer. De omgebouwde Volvo-truck hield het onder de zware wintercondities ruim een werkdag vol.
We halen de klimaatdoelstellingen alleen als we ook de zwaarste taken emissievrij uitvoeren, dacht Statens vegvesen. Accu-aangedreven voertuigen hebben het in de regel zwaar onder winterse omstandigheden.
Bij vrieskou presteren de meeste typen accu’s het slechtst én is er energie uit de accu nodig om de bestuurder en passagiers warm te houden. Als sneeuwploeg redde de omgebouwde elektrische truck zich echter prima. In een werkdag van 9 uur verbruikte het voertuig gemiddeld 182 kilowattuur per 100 kilometer. Aan het einde van de werkdag was de 1000-kilowattuurgrote accu nog voor 28% vol.
De wegendienst gebruikte in de test een truck van het Zwitserse Designwerk, onderdeel van de Volvo Group, dat elektrische vrachtwagens levert. Met een oplegger beladen tot 42 ton rijdt deze vrachtwagen een kleine 600 kilometer op een volle accu. Zonder oplegger maar mét scheefschuif en midden in de winter blijkt een kleine 600 kilometer dus ook haalbaar.
The world's first semi electric truck with 1,000 kWh capacity is plowing snow in Norway like a boss https://t.co/Xr8rCoLhmn by @michelle0728
— Electrek.co (@ElectrekCo) February 8, 2024
Bron: Electrec / Imagecredit: Magne, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.