Nieuw installatieschip legt tot 900 km elektriciteitskabel in één keer

Jan de Nul Fleeming Jenkin
Opnieuw relevant: 20 juni 2024 | Oorspronkelijk gepubliceerd: 3 oktober 2023

Jan de Nul bestelt een kopie van de – hieronder beschreven – grootse kabellegger ooit. Het orderboek is zodanig goed gevuld dat de offshore-specialist een tweede grote investering in korte tijd kan doen. Een naam en opleverdatum voor het zusterschip van de Fleeming Jenkin is niet genoemd. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 3 oktober 2023. 

De Belgische offshore-specialist Jan de Nul laat in China ’s werelds grootste kabellegger tot nu toe bouwen. Het schip realiseert vanaf 2026 onderzeese elektriciteitsverbindingen tussen landen en naar windparken ver op zee.

Kabels tot 3000 meter diep in zee

De kabellegger Fleeming Jenkin krijgt 3 draaitafels met in totaal een laadcapaciteit voor 28.000 ton aan elektriciteitskabels en glasvezelkabels en kan meerdere kabels tegelijk leggen.

Met deze capaciteit kan de kabellegger in een vracht 900 kilometer aan kabels laden en leggen. Gegeven dat veel van de kabels voor installatie in de Noordzee in Azië geproduceerd worden, is dat zowel qua installatietijd als qua CO2-uitstoot in transport een serieus voordeel ten opzichte van de – ook al niet kinderachtige – kabelleggers die nu actief zijn in de markt.

Ook kan het schip kabels beheerst tot 3.000 meter diep op de zeebodem leggen, en dus de enorme trekkrachten van het gewicht van duizenden meters aan vrijhangende zware elektriciteitskabels weerstaan. Dat maakt de Fleeming Jenkin geschikt voor het aansluiten van drijvende windparken in de diepzee en voor de realisatie van interconnectoren tussen landen waar de zeediepte tot nog toe nog een uitdaging is. Volgens De Tijd investeert Jan de Nul zo’n €200 mln in het schip, dat in 2026 in de vaart moet komen. De werving voor de bemanning is al begonnen.

Een video van de aanleg van de kabels voor de Nederlandse windparken Hollandse Kust Noord en West. De kabellegger Isaac Newton die Jan de Nul hier heeft ingezet, was met een laadcapaciteit van 10.000 ton tot 2 jaar geleden nog de grootste ter wereld. 


Bron: Jan de Nul, De Tijd / Imagecredit: Jan de Nul 

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...