Kustvaartschip voor 700 containers batterij-elektrisch aangedreven

Cosco

De Chinese staatsrederij Cosco Shipping heeft een elektrisch aangedreven binnen- en kustvaartschip te water gelaten. Cosco neemt het containerschip later dit jaar in de vaart op een route van een kleine 1000 kilometer over de Yangtze.

Broertje in aanbouw

Het schip is 120 meter lang, heeft plek voor 700 twintigvoets-zeecontainers en twee elektromotoren van 900 kilowatt.

Net als het Nederlandse Zero Emission Services kiest Cosco voor wisselaccu’s verpakt in standaard zeecontainers. De accucapaciteit van 50 megawattuur (MWh) is verdeeld over 36 zeecontainers, met dus 1,4 MWh opslagcapaciteit per stuk. Door de containers op vaste punten op de wal op te laden en met gangbare havenkranen te wisselen is geen snellader met een extreem vermogen nodig om de accu vol te pompen terwijl het schip zelf aan de kade ligt.


Ook dit kan dus op accu’s

In september zal de rederij enkele testvaarten op zee maken. Daarna komt het schip in de reguliere vaart, op een vaste route over de Yangtze tussen Wuhan en Shanghai. Cosco heeft een tweede schip met dezelfde specificaties in aanbouw.

Hieronder een video van het binnenvaartschip de Alphenaar dat sinds 2021 vaart tussen Alphen aan de Rijn en Moerdijk (±60 km enkele reis). Dit schip heeft plek voor 104 zeecontainers en is dus zeker geen kleintje. De batterij-elektrische schepen van Cosco transporteren 7 keer meer containers en varen een route die 15 keer langer is. De redererij claimt een CO2-reductie van 32 ton per 24 uur dat het schip een conventioneel aangedreven containerschip uit de vaart houdt.


Bron: Cosco, Maritime Expert / Imagecredit: Cosco


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Will Eisinga schreef:

    Je vergeet het voordeel van stabilisering van het net. De batterijen worden geladen met Zon en Windstroom overproductie.

    • Styno schreef:

      En ook, mits voorzien van bi-directionele laadapparatuur, terugvoeden op het net wanneer de lokale grid-kwaliteit dit behoeft of beprijzing het aantrekkelijk maakt. Dit soort decentrale demand side management en grid-services zijn veel geld waard.

  2. Theo schreef:

    Is er al “ervaring” beschikbaar ?