‘Road train’ van 170 ton rijdt door Australië op wisselaccu’s

Francesco, via Wikimedia Creative Commons

De Australische startup Janus Electric levert het Australische mijnbouwbedrijf Oz Minerals een krachtige elektrische truck die 3 trailers kan trekken. Oz Minerals zet de truck in op een kopermijn in Zuid-Australië.

Flinke test voor elektrisch transport

In Europa zijn vrachtwagencombinaties van 40 tot 50 ton gangbaar. Met Oz Minerals test Janus dit jaar een truck die een combinatie van 3 trailers met een totaalgewicht van liefst 170 ton mag trekken.

In Australië laten enkele staten veel langere en zwaardere combinaties toe, zodat slechts één chauffeur volstaat om de vracht van 4 of 5 ‘Europese’ vrachtwagens te transporteren over de lange rechten wegen. De uitdaging om dergelijke combinaties te elektrificeren is groter. De milieuwinst en de kostenvoordelen – als het lukt – ook.


Dieselmotor eruit, elektromotor erin

Een ander aspect waar Janus milieuwinst en kostenvoordelen pakt is in het hergebruik van dieselaangedreven trucks. De elektromotor past met gemak op de plek van een dieselmotor. Bij Amerikaanse modellen passen de accu’s op de plaats van de dieseltanks, aan beide zeiden van de truck. Bij de ‘stompe’ trucks die in Europa gangbaar zijn komen de accu’s direct achter de cabine. De truck die Janus met Oz Minerals test is van dit laatste type.

Janus heeft al enkele van deze conversies gerealiseerd voor klanten. De video hieronder toont een Amerikaanse truck met 2 accupakketten met elk 620 kilowattuur (kWh) opslagcapaciteit. Dat moet bij volle belading (in dit geval 97 ton) genoeg zijn voor 400 tot 600 kilometer range. De accu’s zijn verwisselbaar en de 620 kWh is dus waarschijnlijk de standaard.

Wisselen van de pakketten gaat nu nog met een heftruck en kost enkele minuten. Janus Electric werkt aan automatische stations waarmee het wisselen van accu’s nog sneller zal gaan.


Bron: Janus Electric, The Driven / Imagecredit: Francesco, via Wikimedia Creative Commons

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Will Eisinga schreef:

    Heel erg bedankt voor deze prachtige Video. 170 Ton Electric Trucks. Sub 1 minute Battery Change. 2 x 620 kWh. Wat een Kanjers. Is er in Nederland ook een Bedrijf die dit kan??? Een Samenwerking met Janus Electric Trucks. Mooi begin van de dag. Goedemorgen.

  2. Will Eisinga schreef:

    Kan VDL Borne Samenwerken met Janus Electric Trucks? VDL Borne kan EU Diesel Trucks ombouwen voor Europa. Werk voor duizenden mensen in Borne. Werkzekerheid. Ik hoop op bericht dat VDL Borne gaat samenwerken met Janus Electric Trucks. Wat een kans voor Nederland.

  3. Leon Nelen schreef:

    In de Australische woestijn is wel een veel beperktere Dunkelflaute. En de productiefaktor van PV is er ook drie keer hoger.