Geen enkele subsidieaanvraag voor vrachtwagen op waterstof
De subsidieregeling voor emissievrije vrachtwagens die de Rijksoverheid recent openstelde, bleek erg populair. Binnen 1 dag was de beschikbare € 30 mln liefst 4 keer overtekend. De markt kiest daarbij volledig voor vrachtwagens op accu.
“Het gaat om batterij- én waterstofelektrische vrachtwagens”, schreef de Rijksoverheid in een enthousiast persbericht over de razendsnel uitgeputte AanZET-subsidie.
Ten onrechte, blijkt uit navraag door Nu.nl. De circa 1600 subsidieaanvragen betreffen stuk voor stuk batterij-elektrische vrachtwagens. Dat betekent óf dat waterstof voor transport zo aantrekkelijk is dat geen subsidie nodig is, óf dat een subsidie van tot 60% op de meerprijs niet voldoende is om waterstoftrucks aantrekkelijk te maken voor ondernemers.
De zeldzaamheid van vrachtwagens op waterstof op de Nederlandse weg ondersteunt de eerste verklaring niet. Net als bij personenauto’s, stad en streekbussen en doelgroepenvervoer lijkt de batterij-elektrische aandrijving ook in transport de favoriete emissievrije aandrijving. Mooi, want het energetische rendement in de keten van accu-aangedreven voertuigen is aanmerkelijk hoger dan in de keten van waterstof (zie visualisatie hieronder).
Volgens huidige planning hebben aanvragers die dit jaar misgrepen bij de AanZET-regeling op 9 januari 2024 een nieuwe kans. Mogelijk eerder, want staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat kijken of er extra geld beschikbaar kan komen: “Elke schone kilometer die we nu maken is wat mij betreft pure winst”.
Bron: Nu.nl, Rijksoverheid / Imagecredit: Sven Brandsma, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Janus Electric Trucks Australia maakt 100 Ton Diesel Trucks Elektrisch met Wissel Batterij. Worldwide. Kijk de Video. Sydney Melbourne Highway Wisselstations met Zonneparken om de Batterijen op te Laden. Geen Laadtijden, Snelle BatterySwap. Stroom van Zonneparken langs de Snelweg. En het is er al. Kan ook in Nederland.
Opmerking over ‘De zeldzaamheid van vrachtwagens op waterstof op de Nederlandse weg ondersteunt de *eerste* verklaring.’ Volgens mij moet dat zijn: … de *tweede* verklaring => waterstoftrucks zijn te duur.
1 kWhr uit Noordzeewind + opslag in een lithium batterij kost (2+10=) 12 ct/kWh.
Groene waterstof kost nu €/kg 5 en kan 33 kWh leveren => 15 ct/kWh.
Dat lijkt ongeveer ven duur, maar met 1 kWh in een elektromotor kom je 2 à 3 keer zo ver als in een brandstofmotor.
Wat aardig om te vermelden in dit verband: Een truck met een stroomafnemer bespaart batterijkosten (zie proef op snelweg Frankfurt Darmstadt). De vraag is alleen, hoe krijg je de benodigde stroom van de Noordzee naar Midden-Duitsland?
Kijk de video Janus Electric Trucks. Zonneparken naast snelwegen en Wisselbatterijen. Dag en Nacht rijden op stroom van de Zon. Hetzelfde systeem heeft Sixpack binnenvaart. Wisselbatterijcontainers laden met stroom van zonneparken en gewoon wisselen. het schip kan dag en nacht varen. NIO komt met wisselbaterijstations aangesloten op Zonneparken langs de snelweg. NIO SwapNgo Stations langs de Route du Soleil Elektrisch van Groningen naar Spanje Costa Blanca. En Bouw Machines met Wisselbatterij of Aanhanger met Mobile Batterij. laden met stroom van Zon en Windparken. Dan kan je dag en nacht doorwerken in ploegendienst.