Weer met de bus. Geduld met haperende waterstoftreinen raakt op

Alstom
Opnieuw relevant: 4 oktober 2024 | Oorspronkelijk gepubliceerd: 16 februari 2023

Forenzen in de regio Frankfurt moeten voor de zoveelste keer hopen dat een bus ze van en naar het werk brengt, omdat opnieuw een groot deel van de 27 moderne waterstoftreinen niet inzetbaar is. De topman van de lokale spoorvervoerder dreigt in de Duitse pers inmiddels om het 25-jarige contract (ter waarde van €500 mln) met treinbouwer Alstom op te breken en weer terug te vallen op oude dieselboemels. Hieronder eerdere berichten over de waterstoftreinen.

Opnieuw relevant: 19 maart 2024 | Oorspronkelijk gepubliceerd: 16 februari 2023

Gratis met de waterstoftrein ter compensatie

In de regio Frankfurt kun je in april en mei dit jaar gratis met de trein. Dit als Wiedergutmachung voor de totale chaos die ontstond sinds de introductie van de waterstoftreinen eind 2022. Liefst 19% van de geplande treinritten viel uit in 2023. Inmiddels rijden de treinen met een betrouwbaarheid van 90% en dus nog niet op het beoogde niveau. Dit onder meer omdat de treinen vaker moeten tanken dan gehoopt. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 16 februari 2023.  

Opnieuw relevant: 18 mei 2023 | Oorspronkelijk gepubliceerd: 16 februari 2023

Wekenlang met de bus vanwege haperende waterstoftreinen

De inzet van waterstoftreinen in de regio Frankfurt blijft voor chaos zorgen. Nog altijd is nog niet de helft van de 27 emissievrije treinen die vanaf vorig jaar al hadden moeten rijden uitgeleverd door fabrikant Alstom. De waterstoftreinen die wel rijden, rijden vanwege storingen maar af en toe. Het treinpersoneel op het traject moet reizigers continu teleurstellen. De machinisten moesten bovendien in korte tijd achtereenvolgens met 4 verschillende types vervangende diesellocomotieven werken, wat steeds bijscholing vergt. Twaalf machinisten hebben uit frustratie ontslag genomen, wat de dienstregeling verder in gevaar brengt. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 16 februari 2023.  

Treinreizigers in de regio Frankfurt hebben deze winter te kampen met falende waterstoftreinen. Ook de betrouwbaarheid van vervangende treinen op diesel laat te wensen over. Van 13 t/m 29 januari en 10 t/m 26 februari rijden daarom bussen.

27 treinen op aftapwaterstof

De Franse treinproducent Alstom won in 2020 een aanbesteding voor 27 waterstoftreinen, met een contractwaarde van €500 mln. De treinen hadden in december 2022 in gebruik moeten komen op 4 lijnen rond Frankfurt.

In de praktijk reden op 11 december 2022 slechts 2 van de 27 beloofde treinen. In januari 2023 kwamen daar 13 treinen bij. De uitlevering van de resterende 12 treinen aan vervoersmaatschappij Fahma staat nu voor de zomer van 2023 gepland. Alstom wijst covid en de oorlog in Oekraïne aan als oorzaak van de vertraging. De introductie van de exemplaren die al wel geleverd zijn, verloopt dus allesbehalve soepel. Ook het tanken valt naar verluidt tegen.


Brandstofceltrein met een actieradius tot 1.000 kilometer

Alstom levert treinen van het type Coradia iLint. Deze treinen bieden 160 zitplaatsen, een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur en een hebben twee tanks met samen tot 250 kilo waterstof. Daarmee rijdt de iLint tot 1.000 kilometer. De treinen bij Frankfurt tanken waterstof geproduceerd door de lokale chemische industrie. De waterstof is niet groen.

Het falende waterstof-materieel is niet meteen een diskwalificatie – vrijwel alle nieuwe techniek heeft kinderziektes – maar laat de aanloopproblemen toch een les zijn voor andere treinvervoerders die kijken naar waterstoftreinen als alternatief voor het aanbrengen van bovenleiding; ook waterstofinfra is zo simpel niet.

In Roemenië flopte onlangs een aanbesteding voor 12 waterstoftreinen. In Groningen loopt een aanbesteding voor 4 treinen op waterstof. De Coradia iLint was in 2020 al even op bezoek in Groningen voor een test, die meer een promotietour leek.


Ook diesels op het spoor vervang je liever met accu’s dan met waterstof

Los van de aanloopproblemen is het ook bij deze waterstoftoepassing maar zeer de vraag of het doelmatig is. Uitfaseren van dieselboemeltjes is goed, maar de overstap naar waterstof ligt ook op het spoor niet direct voor de hand.

Toch maar wel een bovenleiding?

Een elektrische trein met bovenleiding is een bewezen concept en sowieso energie-efficiënter dan een trein op waterstof. En met de accutechniek van tegenwoordig zijn korte stukjes zonder bovenleiding prima te overbruggen.

Investeren in een nieuwe bovenleiding tikt natuurlijk aan, maar als je de dure en kwetsbare stukken bovenleiding bij bijvoorbeeld spoorwegovergangen achterwege kunt laten ziet de investering er vrijwel zeker al weer beter uit. Op trajecten van enkele tientallen kilometers, zoals bij Frankfurt en ook bij de beoogde waterstofdienst tussen Groningen stad en Delfzijl, voldoet ’s nachts volladen en bijladen op de eindstations vermoedelijk ook. Dan is helemaal geen extra bovenleiding nodig.


Bron: Alstom, Fahma, HydrogenInsight / Imagecredit: Alstom

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

9 reacties

  1. Mark Breed schreef:

    Landschappelijke waarde, vooral in een dichtbevolkt land als Nederland, zou mee moeten tellen … dus oplossingen zonder (kwetsbare) bovenleidingen heeft een plus! Hopelijk wordt dit goed meegenomen in de social-economische analyse. Idem met hoogspannings verbindingen … liever buizen onder de grond om onze energiebehoefte te verduurzamen. Is sneller in aanleg, kosten-effectiever (CAPEX en OPEX) en robuuster …

  2. Will Eisinga schreef:

    Elektrische trein met Wisselbatterijcontainer. Stoppen, Andere Batterijcontainer en weer verder. Binnenvaart heeft dit ook. Laden met Zonneparken langs de Spoorlijn. NIO komt met Wisselstations voor auto’s. Laden met Zonneparken langs de snelweg. Klaar.

    • Matthijs schreef:

      Wim, heb jij aandelen in de wisselbatterijen van NIO?

      • Will Eisinga schreef:

        Nee, ik heb geen aandelen NIO maar wacht op NIO Wisselstations langs de snelweg
        Route du Soleil van Groningen naar Denia Costa Blanca en weer terug. Dan kan ik Elektrisch heen en weer Swapswapswapswap. geen Laadfile als er meer elektrische auto’s komen en rijden stroom van Zonneparken langs de snelweg. Als ik dat nog mee mag maken geef ik een feest.

      • Will Eisinga schreef:

        Nio aandelen van 3.50 dollar naar 7 dollar afgelopen maand. Nio Onvo 19.000 euro. Nio werkt samen met CATL, BYD, Geely Volvo, Leaseplan en nog veel meer bedrijven. Nio zal wel standaard worden. Goed aandeel. Hou het in de gaten.

  3. Ekas schreef:

    Delfszijl?

  4. Arjan Bos schreef:

    De stad Wiesbaden, vlakbij Frankfurt am Main, doet de waterstofbussen van de hand en vervangt ze voor diesel en elektrische varianten. Deze laatste hadden ze al en een derde energiedrager zorgde voor te veel complicaties in de planning.
    Zie ook https://www.hessenschau.de/wirtschaft/wiesbaden-schafft-wasserstoffbusse-ab—und-kauft-dieselbusse-v4,wasserstoff-busse-wiesbaden-100.html

  5. Will Eisinga schreef:

    Bericht van ChangeInc. Nieuw Zonnepark in Almere van 4 hectare levert 17.5 miljoen Elektrische Kilometers in Regio Amsterdam. 17.5 miljoen km met 4 hectare Zonnepark aangesloten op Laadpalen. Klopt Dit?? Thijs ten Brink. vraag aan jou. Kan je er aandacht aan besteden?? Klopt het?? Wat is de berekening. Wat levert het op aan geld.??