Wegenbouwers besparen 7 miljoen kuub aardgas met warm asfalt
Bedrijven en organisaties actief in de Nederlandse asfaltsector hebben besloten vanaf 2025 geen hot mix-asfalt met meer toe te passen. De verlaging van de productietemperatuur scheelt jaarlijks zo’n 14.000 ton CO2-uitstoot.
In 2021 bracht de wegenbouwsector 7 miljoen ton asfalt aan op Nederlandse wegen, parkeerplaatsen en landingsbanen. Vrijwel alle asfaltcentrales draaien in Nederland op fossiel aardgas.
De Vakgroep Bitumineuze Werken van Bouwend Nederland rekent met gemiddeld 9 kuub aardgas per geproduceerde ton asfalt, dus 63 miljoen kuub in totaal over 2021. Een bekende en bewezen optie om dit gasverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot te beperken is het verlagen van de productietemperatuur.
Warm in plaats van heet asfalt
De traditionele productietemperatuur ligt tussen de 160°C en 180°C Celsius maar in de afgelopen decennia zijn eigenlijk voor alle gangbare asfaltmengsels alternatieven ontwikkeld met een productietemperatuur tussen de 100°C en 140°C.
In de sector staat asfalt geproduceerd bij 160°C tot 180°C bekend als heet en mengsels geproduceerd tussen de 100°C en 140°C als warm. In de deal tussen de asfaltproducenten is besloten om heet asfalt uit te faseren en de levering vanaf 2025 helemaal te staken. Dat schept eerst en vooral duidelijkheid; er is voor de gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat geen reden om nog mengsels geproduceerd boven de 140°C voor te schrijven in contracten.
Een verlaging van de productietemperatuur met 30°C scheelt een goeie 10% in het gasgebruik. Het uitfaseren van heet asfalt scheelt dus maximaal zo’n 30% op het gasverbruik in de sector. In de praktijk zal de reductie echter kleiner zijn, ook omdat veel opdrachtgevers de laatste jaren al kozen voor klimaatvriendelijker asfalt. In een rekenvoorbeeld gaat Bouwend Nederland uit van een gemiddelde besparing van 1 kuub aardgas per geproduceerde ton asfalt, ofwel jaarlijks zo’n 7 miljoen kuub gas en 14.000 ton CO2 minder uitgaande van eenzelfde productievolume als in 2021.
Bron: Bouwend Nederland / Imagecredit: Frano Duvnjak, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Als ik het goed begrijp, dan kent heet asfalt geen enkel voordeel boven warm asfalt.
Toch wordt het nog toegepast en werd het nog veel meer toegepast.
De conclusie moet dan toch zijn dat wegenbouwers al jaren te weinig voor hun aardgas gebruiken. Kennelijk was 10% besparing op aardgaskosten niet de moeite waard.