Coca-Cola rond Antwerpen nog voor kerst elektrisch onderweg
Coca-Cola heeft 30 elektrische vrachtwagens besteld bij Renault Trucks, voor distributie van frisdranken in België. De eerste 4 accu-aangedreven vrachtwagens zijn in gebruik genomen, voor leveringen in de regio Antwerpen.
Als alle 30 trucks operationeel zijn, is 1 op de 5 vrachtwagens van Coca-Cola in België emissievrij. De vrachtwagens rijden zo’n 200 kilometer op een volle accu, genoeg voor 40% van de gebruikelijke distributieroutes.
“De meeste van onze leveringen gebeuren heel lokaal aan supermarkten en bedrijven rondom onze sites, op routes van gemiddeld 150 km per dag”, zegt An Vermeulen, Country Director voor België en Luxemburg. “Hiervoor kunnen we dus perfect overschakelen op elektrische voertuigen.” De trucks zullen ’s nachts laden op de locaties van de bottelaar in o.a. Antwerpen, Gent en Chaudfontaine. Vermeulen meldt dat haar bedrijf €7 mln in de 30 trucks investeerde.
Een groot en groeiend deel van het vrachtverkeer kan prima op accu
Een volle accu is zwaarder dan een volle dieseltank. En op diesel kom je verder dan op een accu. Lang was de gedachte dat vrachtverkeer en accu’s daarom geen goede match zouden zijn. De zware accu zou teveel van het maximale voertuiggewicht opsnoepen, waardoor minder capaciteit voor lading overblijft.
Extra mooi daarom dat juist Coca-Cola vertrouwen toont in de techniek, en in een keer 30 elektrische vrachtwagens bestelt. Een aanzienlijk deel van de vrachten die dagelijks door het land rijden is lichter dan pallets vol frisdrank. Een aanzienlijk deel van de ritten die vrachtwagens dagelijks maken is net als bij Coca-Cola korter dan 200 kilometer.
Bijna alle transporten van distributiecentra naar supermarkten, kledingzaken, bouwmarkten of horeca zouden bijvoorbeeld al elektrisch kunnen. En hoe meer bedrijven investeren in elektrisch transport op de voorspelbare en kortere distributieroutes waarop dat nu al prima kan, hoe meer R&D-budget truckbouwers kunnen inzetten om de reikwijdte en beladingscapaciteit van elektrische trucks (sneller) uit te breiden.
Bij Renault Trucks zit er sowieso al meer in de pijplijn. “Vanaf volgend jaar zullen we trekkers commercialiseren die met hun opleggers grotere hoeveelheden goederen over een langere afstand kunnen transporteren”, zegt Siegfried Van Brabandt, algemeen directeur van Renault Trucks Belux . “Daarnaast zetten we samen met de Volvo Group, waarvan we deel uitmaken, via strategische partnerships in op het verder uitrollen van publieke laadinfrastructuur in Europa.”
Koop de elektrische vrachtwagen die nét voldoet aan je eisen
Het aantal valide excuses om spullen niet elektrisch te transporteren neemt in rap tempo af. Dat is prachtig, maar kijk wel uit dat je komende jaren geen elektrische truck kiest die veel meer kan dan je nodig hebt.
Rondjes rond de kerk rijden met een tank diesel waarmee je tot Milaan kunt komen, kan weinig kwaad. Rondrijden met een accu die 1000 kilometer haalt, terwijl je nooit 200 km per dag rijdt, is echter zonde. Elektrificeer dan liever 4 trucks extra.
Bron: Coca-Cola / Imagecredit: Oast House Archive (cc-by-sa/2.0)
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Voor lange afstanden (bericht uit 2019): https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4709886/bovenleiding-voor-elektrische-vrachtwagens. Meer info: zoeken op ‘vrachtwagen bovenleiding frankfurt’. Kennelijk vindt dit voorbeeld langzaam maar zeker steeds meer navolging.