Egypte verbindt 60 steden met 2.000 km aan moderne spoorinfra
Siemens heeft een contract ter waarde van €8,1 mrd gesloten met het Egyptische Ministerie van Transport om een van de grootste hogesnelheidsnetwerken ter wereld te realiseren en de eerste 15 jaar na oplevering ook te onderhouden.
Ten opzichte van reizen per bus of auto levert reizen per elektrische trein op de huidige Egyptische elektriciteitsmix volgens het persbericht direct een CO2-reductie van 70%. Een vergelijking met de huidige dieseltreinen in Egypte wordt niet gemaakt maar zal in dezelfde orde liggen. Gascentrales leveren nu nog driekwart van de elektriciteit in Egypte, waterkracht, wind en zon bij elkaar 10% en centrales op aardolie leveren de rest. Egypte mikt op minimaal 42% hernieuwbare elektriciteit in 2035 dus passagiersreizen en goederentransport per trein zullen de komende jaren nog duurzamer worden.
Het nieuwe hogesnelheidsnet zal bestaan uit drie lijnen. Het langste traject (1.100 km) loopt tussen Cairo en Abu Simbel nabij de grens met Soedan. Een traject van 660 kilometer verbindt de havensteden Ain Sokhna aan de Rode Zee en Marsa Matrouh en Alexandrië aan de Middellandse Zee en een lijn van 225 km loopt vanaf het werelderfgoed in Luxor naar de Rode Zee.
Siemens zal het spoor, de bovenleiding en treinveiligheidssystemen realiseren en ook de treinstellen leveren en het netwerk de eerste 15 jaar onderhouden. Het Duitse techbedrijf zet daarvoor 135 passagierstreinen en 41 vrachtlocomotieven in. Met een contractwaarde van €8,1 mrd is het de grootste opdracht ooit in de geschiedenis van Siemens.
Bron: Siemens, Zaywa, CNBC / Imagecredit: Siemens
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.