Grootste waterstofintentie ooit: 60 GW voor raketten Elon Musk

Space X, via Rawpixel

De Amerikaanse startup Green Hydrogen International gaat in Texas misschien ooit de grootste elektrolyser ooit bouwen. Met 60 gigawatt (GW) is deze waterstofintentie 10 GW groter dan de voorlaatste grootste waterstofintentie ter wereld.

Raketbrandstof voor duurzamer SpaceX

Als jullie nog nooit van Green Hydrogen International (GHI) hadden gehoord dan delen we die ervaring. Recharge News schrijft dat GHI hernieuwbare raketbrandstof wil produceren voor Space X.

De beste manier om te solliciteren bij Elon Musk is misschien wel om te tonen dat je groot kunt denken. Een elektrolyser van 60 gigawatt en zeker zoveel vermogen aan wind- en zonneparken uit de grond stampen om met groene waterstof en circulaire CO2 raketbrandstof voor SpaceX te brouwen, is absoluut een vorm van groot denken.


Met de waterstofladder naar de ruimte

Het plan van de in 2019 opgerichte startup komt niet helemaal uit de lucht vallen, want haakt in op een tweet van Musk uit december 2021. Daarin stelt de CEO van SpaceX dat zijn ruimtevaartbedrijf brandstof wil produceren met uit de atmosfeer onttrokken CO2. Satellieten in een baan om de aarde pompen is een nogal energie-intensieve activiteit. Door over te schakelen op hernieuwbare brandstof (synthetische methaan) voor de rakketten, daalt de impact van SpaceX op het klimaat.

De ruimtevaartindustrie is een bestaande en toekomstbestendige verbruiker van waterstof die ik glad vergeten ben toen ik de Waterstofladder opstelde. Hoewel elke lancering gigantisch veel brandstof verbruikt, is het totale energieverbruik in de sector bij lange na niet zo groot als in bijvoorbeeld de kunstmest- of staalindustrie.

Bovendien kan en wil Space X waarschijnlijk meer en sneller betalen voor duurzamere brandstof dan andere bestaande grootverbruikers van grijze waterstof. Ruimtevaart is een prima niche om de leercurve van elektrolyse aan te zwengelen. Het megalomane plan van van GHI is dus werkelijk zo gek nog niet. Nu maar eens zien of Musk hapt op de kleine club grote denkers, of zelf aan de slag gaat met synthetische brandstofproductie.


Bron: Recharge News, GHI / Imagecredit: Space X, via Rawpixel

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Alain schreef:

    Fantastisch!
    Niet alleen super dat de lanceringen CO2-neutraal worden, en dat starlink (uiteraard) uitsluitend op zonne-energie werkt, maar als met dit project proof-of-concept is bewezen, en de industriële trein van giga-schaal groen waterstof vertrokken is kan het snel uitbreiden naar andere sectoren.

  2. TheS4ndm4n schreef:

    Helaas heb je geen idee waar de klepel hangt… Dit heeft niets met waterstof te maken. Het gaat om methaan productie. SpaceX heeft geen raket op waterstof. En je kan geen waterstof maken uit co2.

  3. Frankfort schreef:

    Geen enkele SpaceX raket en motor gebruikt waterstof. Waterstof wordt wel gebruikt door klassiekers zoals de Spaceshuttle en SLS van Nasa.

    De raketten van SpaceX zoals de Falcon9 draait op RP1 en de Starship/Superheavy op vloeibaar methaan.

    Dat gezegd hebbende; ze kunnen methaan maken via het Sabatier-process waarbij water, co2 uit de atmosfeer en elektriciteit worden omgezet tot methaan. SpaceX heeft aangegeven de benodigde apparatuur hiervoor zelf te willen ontwikkelen omdat deze kennis ook vereist is voor brandstof-fabrieken op Mars waar co2 uit de atmosphere en water uit ijs gehaald kan worden.

    Ik denk dat dit artikel met “synthetische methaan” op dit process doelt, maar dan nogsteeds wilt SpaceX op de (relatief) korte termijn het volledige process via water, co2 en zonnepanelen gaan inrichten ter voorbereiding op de kolonisatie van Mars.

    Ik vraag me de dus af of waterstof fabrikanten SpaceX als klant kunnen krijgen, wellicht kortstondig.