Supiore Uno, Luxe plezierboot op zonne-energie wint Sustainable Luxury Award

Gistermiddag maakte ik de presentatie van de Supiore Uno mee. De Harbour Club te Amsterdam was een uitstekende locatie voor de primeur van deze luxe en duurzame boot. Met het Nederlands-zomerse weer was een tochtje helaas niet haalbaar, meer dan een goede blik op de Uno zat er tussen de buien door niet in. Zelfs vanaf de aanlegsteiger zag de Uno er echter indrukwekkend uit.

// Update 8 april 2014  (Oorspronkelijk gepubliceerd op 29 juni 2013):

Op de 1.618 Sustainable Luxury Fair in Parijs (een duurzame variant van de miljonairsfair) sleepte de volledig door de zon aangedreven Supiore Uno afgelopen vrijdag de award voor het duurzaamste luxe product – of voor het meest luxe duurzame product – in de wacht. Wederom een mooi internationaal succes voor de kleine maar ambitieuze botenbouwer uit Amsterdam.

supiore

//Update 15 juli 2013 (Oorspronkelijk gepubliceerd op 29 juni 2013):
Een filmpje van de Uno in volle vaart heb ik nog niet gevonden, wel bewegende beelden van de zeer chique presentatie. Zie onder (eerste filmpje).

Supiore heeft de Uno inmiddels ingeschreven voor de Innovation Awards, de schitterende elektrische boot op zonne-energie maakt kans op de Groene Tulp Award voor duurzame vernieuwing en op prijzen in de categorieën Energy en Consumer Products. Natuurlijk doet ook Supiore mee voor de publieksprijs. Stem op de Uno via Facebook, Twitter of LinkedIn!

//Einde update

Duurzame luxe, volledig ontwikkeld in Nederland

Van de botenwereld was ik nog nauwelijks op de hoogte, Supiore kwam voor mij dan ook over als een naam die al jaren meedraait. De Uno is voor het Amsterdamse familiebedrijf echter niet slechts de eerste elektrische boot maar ook echt het allereerste product dat op de markt komt.

Een luxe plezierjacht met volledig elektrische aandrijving, dat was in 2011 de droom van vader en zoon Berghuys. Twee jaar later is deze wens dubbel en dwars uitgekomen. Met recht een Nederlands product om trots op te zijn: niet alleen ontworpen maar ook volledig geproduceerd te Amsterdam.

IMG_8645

Knalgroen, zonder bomen te knuffelen

Hoewel de Uno met een voordek vol zonnecellen volledig in zijn eigen energie kan voorzien heeft de boot in niets te maken met geitenwollensokken. Dit is een ding dat je wílt hebben, ook (of misschien wel juist) wanneer je in een iets te grote auto het gaspedaal regelmatig graag iets te ver in trapt.IMG_8636

In de zijwanden van de ruim vijf meter lange boot liggen vier accu’s, welke samen genoeg energie leveren voor zes uur vaarplezier. Het laden van de accu’s kan zowel met de zonnepanelen (5% per uur) als met stroom van de wal (20% per uur). Bij het typische gebruik van dit soort jachten – enkele uren varen bij mooi weer in het weekend – leveren de zonnecellen dus ruim voldoende energie om volledig op zonne-energie te kunnen varen.

Bereikbare luxe voor maximaal zeven personen

Hoewel ik er zelf nog even voor zal moeten sparen viel de prijs van de Uno me alleszins mee. Met een vanafprijs van net iets meer dan 45 duizend euro zet Supiore de Uno scherp in de markt. Toch blijft de exclusiviteit gegarandeerd; meer dan 25 exemplaren worden er in het eerste jaar niet gemaakt. Wie er daar nog een van wil bestellen zal vermoedelijk snel moeten zijn. Direct na afloop van de perspresentatie werd de Uno gisteren ook getoond aan een groot aantal potentiële klanten.

Hieronder vast een filmpje van het houten prototype in aanbouw. Dezelfde constructie lag gister ook voor de Harbour Club, nu afgewerkt met een strakke metallic lak en een comfortabel interieur. Een filmpje van dit lekkere eindresultaat verwacht ik snel, hopelijk al komende week.

Meer info & Imagecredits: Supiore.com

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. marijke schreef:

    waar blijft het beloofde filmpje?
    wat een verschil met het stuk over de waterpomp!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.