Auto’s verbruiken in de praktijk veel meer brandstof dan in de brochure staat
Reclame stelt de te verkopen waar vrijwel altijd positiever voor dan in de praktijk haalbaar is. Zo ook het promomateriaal van autofabrikanten. Eenmaal op de weg verbruiken auto’s veel meer dan in de folder werd opgegeven, dat is geen nieuws. Opvallend is wel dat de waarden steeds verder uit elkaar groeien.
Rollenbanktest eenvoudig te manipuleren en sowieso nauwelijks representatief
Om alle fabrikanten een gelijk speelveld te bieden zijn tests voor brandstofverbruik geheel gestandaardiseerd. Tijdens de tests komen de nieuwe auto’s alleen even op de weg om de rol en luchtweerstand te meten. De rest van de meting heeft plaats op de rollenbank.
In beide stadia van de meting is het voor fabrikanten eenvoudig een auto even te ‘prepareren’ voor de tests. Voor het korte stukje buitenspelen worden de wagens op lekker gladde bandjes gezet en worden zoveel mogelijk van de naden in de carrosserie dichtgeplakt. Op deze punten is natuurlijk makkelijk te controleren, toch schijnt het vaker fout dan goed te gaan.
En zelfs al halen de test instituten een random wagen bij de dealer op dan is in ieder geval het rollenbankdeel van de meting nog prima te manipuleren. Motormanagementsystemen van tegenwoordig hebben meer dan voldoende rekenkracht om aan te voelen dat ze met de standaardtest bezig zijn. Deze schroeven dan ook snel de benzinetoevoer wat terug voor extra mooie cijfers.
Wat kunnen meetinstituten leren van schoonspringen?
De oplossing lijkt me vrij eenvoudig; aggregeer simpelweg een gemiddelde verbruikswaarde uit de talloze tests in autobladen en televisieprogramma’s omtrent auto’s. Alleen al in Nederland zijn er in de twintig autobladen en zeker vijf daarvan maken met bijna elke nieuwe auto een proefrit.
Natuurlijk kunnen autojournalisten niet zo gerobotiseerd rijden als een rollenbank en natuurlijk zijn ook journalisten te manipuleren. In de wereld van de wetenschap en in verscheidene takken van (jury)sport is daar gelukkig al eeuwen een oplossing voor: Extreme waarden blijven buiten het gemiddelde.
Eerlijke, realistische waarden voor brandstofverbruik
Binnen Europa zijn er genoeg journalisten op weg om een representatieve gebruikswaarde te achterhalen. Streep de laagste en hoogste verbruikswaarden weg en presenteer de gemiddelde waarde die overblijft in de brochures.
Geluk bij een ongeluk is dat de meeste autobladen houden van een sportieve rijstijl. In plaats van de huidige teleurstelling zal het verbruik bij de meeste mensen dus juist meevallen. Dat moet toch veel lekkerder werken in de marketing van de autoboeren!
Oh, vergeet met je semi-elektrische auto natuurlijk niet netjes te laden.
Bron: TNO
ImageCredit: Ambrozjo @ sxc.hu
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.