Nederland is echt eens koploper in Europa, met elektrische bussen

Adi Goldstein, via Unsplash Public Domain

Liefst 81% van alle stadsbussen die Nederland in 2020 in gebruik nam was batterij-elektrisch. Daarmee bleef Nederland de rest van Europa met afstand voor. Gemiddeld was 16% van de nieuwe bussen in Europa emissievrij. 

Nog opvallend veel aardgas

Van de 550 stadsbussen die Nederland in 2020 in gebruik nam, waren er 445 volledig emissievrij. De meerderheid van de niet emissievrije bussen was bovendien hybride. Pure diesels kwamen er bijna niet meer aan te pas.

Dat blijkt uit cijfers van pressiegroep Transport & Environment over de transitie in het Europese busvervoer. Luxemburg volgt Nederland met 51% elektrische bussen. In de rest van Europa was ruim de helft van de bussen nog voorzien van verbrandingsmotor. Opvallend is het grote aandeel bussen op aardgas in met name Zuid-Europa. In Nederland is er begin deze eeuw redelijk geïnvesteerd in (vooral lokaal schonere) bussen op aardgas, maar dat pad is hier alweer lang geleden verlaten.


Accu lijkt in de meeste steden te volstaan

In 2016 besloot Nederland dat vervoersbedrijven vanaf 2025 uitsluitend nog emissievrije bussen mogen aanschaffen bij het vervangen van de vloot. Toen leek dat nog best een uitdaging, maar de handschoen is door de sector voortvarend opgepakt. In 2019 was al twee derde van de nieuwe Nederlandse bussen batterij-elektrisch.

Deadline van 2025 lijkt nu een makkie

Waterstof leek in 2016 ook nog een goede kanshebber, maar blijkt in ieder geval in Nederland niet nodig voor emissievrij stadsvervoer. Alleen met gerichte tenders of extra subsidie kiezen vervoerders voor brandstofcellen.

Ook in de rest van Europa komen waterstof-elektrische bussen er nauwelijks aan te pas, zie figuur hieronder. De Franse stad Montpellier annuleerde recent de aanschaf van tientallen waterstofbussen omdat de exploitatie onnodig duur zou zijn.


Alleen defecte elektrische bussen zijn nog nieuws

De opmars van de elektrische bus is in Nederland letterlijk en figuurlijk vrij geruisloos gegaan. Ingebruikname van weer een vloot nieuwe elektrische bussen haalt nauwelijks nog de pers. Alleen de grote concessie ‘IJssel-Vecht’ is regelmatig in het nieuws. Daar blijkt helaas dat zowel het aanbesteden als het exploiteren van elektrische bussen zeker ook goed mis kan gaan.

Meestal gaat het echter goed, en dan is een elektrische bus al lang geen nieuws meer. Hoog tijd dat ze dat in de rest van Europa ook gaan ervaren. Hier geeft Nederland echt het goede voorbeeld.


Bron: Transport & Environment / Imagecredit: Adi Goldstein, via Unsplash Public Domain


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Ruben schreef:

    Hoe zit het eigenlijk met streekbussen? Is diesel daar nog steeds koning, of wordt het aandeel dieselbussen daar ook verdrongen door hybride of zelfs all-electric bussen?