Duurzaam ticket maakt vliegen met KLM €200 tot €2.400 duurder
Luchtvaartmaatschappij KLM mengt vanaf vandaag standaard 0,5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) bij in de fossiele kerosine, voor alle vluchten van KLM en dochtermaatschappij Transavia die vertrekken vanaf Schiphol.
Om de verduurzaming van 0,5% van de kerosine te financieren lopen de kosten per ticket iets op, afhankelijk van de reisklasse en bestemming met een bescheiden €1 tot €12.
Vliegklanten die nog meer willen doen om het eigen reisgedrag te vergroenen, kunnen later deze week bij het boeken het percentage SAF voor hun eigen vlucht verhogen. Een snelle som leert dat een ticket voor een vlucht volledig op Sustainable Aviation Fuel tussen de €200 en €2.400 duurder zal zijn. Wederom afhankelijk van reisklasse en bestemming.
Ondanks forse meerprijs verre van klimaatneutraal
Hoewel vliegklanten fors moeten bijbetalen voor de duurzamere kerosine, is de vlucht zelfs bij een investering in 100% SAF niet CO2-neutraal. “Op dit moment ligt de CO2-uitstoot van SAF die KLM nu aankoopt ten minste 75% lager dan die van fossiele kerosine”, stelt KLM in het persbericht.
KLM biedt de nieuwe vergroeningsoptie aan naast de al langer bestaande mogelijkheid om bij te dragen aan herbebossing met Gold Standard-certificering. “Herbebossing is een manier om de CO2-uitstoot buiten de luchtvaartindustrie te compenseren”, zegt KLM. “Met de extra aankoop van SAF draagt een passagier bij aan minder gebruik van fossiele kerosine, en daarmee aan een directe vermindering van CO2-uitstoot als gevolg van het vliegen.”
Uit het persbericht blijkt niet of vliegklanten én 100% duurzame kerosine kunnen kopen én herbebossingscertificaten om de resterende 25% directe uitstoot én de extra klimaatimpact* van de uitstoot op grote hoogte te compenseren. Dat zou in theorie volledig klimaatgecompenseerd vliegen dichterbij brengen.
Het helpt daarnaast als deze vliegklanten van bitterballen, friet of patat houden. Verreweg de meeste en goedkoopste duurzame kerosine wordt gemaakt uit afgewerkt frituurvet. Omdat afgewerkt frituurvet schaars is, werkt KLM ook aan hernieuwbare kerosine gemaakt uit waterstof en afgevangen CO2. Synthetische kerosine is nu nog veel duurder dan SAF gemaakt uit frituurvet, maar schaalt op termijn waarschijnlijk beter.
Mogelijk is klimaatneutraal vliegen daarmee ooit alsnog betaalbaar. Dat kan nog wel decennia duren.
*Toegevoegd 11 januari 2022, 10.30, naar aanleiding van meerdere reacties dat dit aspect ontbrak.
Bron: KLM / Imagecredit: KLM
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.