Maximaal €300.000 subsidie voor emissieloze bouwmachines
In de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is dit jaar €56 mln beschikbaar voor de aanschaf, retrofit of experimentele ontwikkeling van bouwmaterieel en mobiele energievoorziening zonder emissies. Per individueel materieelstuk is maximaal €300.000 subsidie beschikbaar. De actuele voorwaarden staan op de site van de RVO. Vanaf 5 maart is het daar ook mogelijk een aanvraag in te dienen. Hieronder eerdere berichten over de SEBB.
€60 mln subsidie voor (waterstof)elektrische bouwmachines
De Rijksoverheid trekt in reactie op de Porthos-stikstofzaak €400 mln extra uit om NOx- en broeikasgasuitstoot in de bouwsector versneld te reduceren. In 2023 is €60 mln subsidie beschikbaar voor bouwmaterieel op accu en/of waterstof, 3 keer meer dan dit jaar. Wel net als in 2022 mogen grote bouwers de subsidie aanvragen om 40% van de meerkosten ten opzichten van reguliere machines op diesel te financieren. Voor MKB’ers ligt de grens iets hoger. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 7 december 2021.
€20 mln subsidie voor (waterstof)elektrische bouwmachines
Het demissionaire kabinet trekt voor 2022 een bescheiden subsidie uit om de stikstofproblemen in de bouw te verzachten met versnelde inzet van emissievrij bouwmaterieel. Tot 2030 is €270 mln subsidie beschikbaar.
Al in oktober 2020 was sprake van een subsidie van €500 mln voor de elektrificatie in de bouw. Die regeling werd uitgesteld omdat het kabinet demissionair was, en druk met corona.
Deze omstandigheden spelen ruim een jaar later nog steeds, maar dat geldt ook voor de stikstofproblematiek in de bouw. Demissionair staatsecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Uitstootvrij bouwen scheelt een hoop kopzorgen over stikstof. En het is fijn voor de mensen die werken of wonen op en rond bouwplaatsen. Schonere lucht en minder herrie.”
Steuntje in de rug voor transitie naar emissievrij bouwen
Het demissionair kabinet mikt voor 2030 voor de bouwsector op 60% minder stikstofuitstoot en 0,4 megaton minder CO2–emissies, zoals vastgelegd in de Aanpak Stikstof en het Klimaatakkoord.
Daartoe stelt het alsnog een subsidie beschikbaar voor de aanschaf of ombouw van materieel en transportmiddelen in de bouw. Voor de periode 2022-2030 is in totaal €270 mln subsidie beschikbaar voor batterij- of waterstofelektrische aandrijvingen en katalysatoren die de uitstoot van dieselmotoren sterk reduceert. Ook voor bouwstroom- en laadvoorzieningen is geld beschikbaar. MKB-bedrijven in de bouw mogen tot 50% van de meerkosten voor duurzaam materieel financieren uit de subsidie, voor grotere bouwpartijen staat die grens op 40%.
Al met al gaat het voor 2022 echter slechts om €20 mln. Met naar schatting 80.000 materieelstukken in bedrijf in de Nederlandse bouwsector en de stikstofuitdaging die voor alle ondernemers geldt, is dit potje volgend jaar waarschijnlijk al snel leeg. Vergeet daarom niet de fiscale regelingen (MIA/VAMIL en EIA) die sowieso beschikbaar zijn voor duurzame investeringen. Daarnaast kan emissievrij materieel van doorslaggevend belang zijn in aanbestedingen, waarmee ook een meerprijs te financieren valt. Als je in 2022 misgrijpt, wacht dan dus niet tot 2023 om weer mis te grijpen voor de subsidie.
Het stikstofprobleem speelt nu. De elektrificatie kan niet snel genoeg gaan. Voor inspiratie over de materieelstukken die reeds emissievrij beschikbaar zijn schreef ik eerder dit overzicht, met 9 voorbeelden van emissievrij bouwen.
Bron: Rijksoverheid / Imagecredit: Qinghill, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Emissieloos betreft hier geen NOx-uitstoot bij het bouwproject met een Natura-2000 gebied in de nabijheid. Dus de miljoenen kunnen beter besteed worden aan echte verduurzaming. Dus minder CO2 uitstoot.