Renault stopt verkoop van 16 en 26 ton trucks op diesel in Duitsland
Vrachtwagenbouwer Renault Trucks verkoopt komende maanden zijn laatste middelzware vrachtwagen met dieselmotor in Duitsland. Vanaf het voorjaar van 2022 verkoopt het merk alleen nog elektrische aandrijvingen in dit segment.
Renault Trucks levert de betreffende modellen – D en D Wide – sinds begin 2020 door heel Europa uit serie in de Zero Emission (ZE) variant. De volledig elektrische trucks rijden tot 300 kilometer op een volle accu en zijn geschikt voor stadsdistributie, verhuisbedrijven, afvaldiensten en de bouwsector.
Dankzij de opgedane ervaring en gestimuleerd door een ruimhartige financieringsregeling van het Bundesministeriums für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI) durft Renault het aan om de dieselversies van deze trucks uit de verkoop te halen.
“We doen dit omdat we er klaar voor zijn. Omdat we het kunnen. We kunnen de meeste toepassingen in stadsdistributie, regionale distributie en last-mile-levering dekken”, zegt Frederic Ruesche, algemeen directeur van Renault Trucks Duitsland. “We hebben het meest ambitieuze financieringsplan in Duitsland, we hebben de vrachtwagens, we zijn er klaar voor. De tijd is rijp: laten we overstappen op elektrisch!”
Renault Trucks is onderdeel van Volvo Group, dat ook al jaren stevig aan de weg timmert met elektrische aandrijvingen in het vrachtverkeer. Volvo ondersteunde op de klimaattop in Glasgow het Nederlandse initiatief tot een mondiaal einde van de verkoop van alle vrachtwagens met verbrandingsmotor per 2040.
Bron: Renault / Imagecredit: Renault
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.