Elke nieuwe woning verplicht voorzien van laadpunt voor auto’s
Vermoedelijk al vanaf volgend jaar worden nieuwbouwwoningen in Engeland verplicht voorzien van een laadpunt voor een elektrische auto. Om problemen op het elektriciteitsnet voor te zijn, staan de laadpunten standaard 9 uur per dag uit.
Huizen die in 2022 gebouwd worden, staan er met een beetje mazzel in 2122 ook nog. Als bewoners een auto bezitten, zal dat over de gebruiksduur van de woning gemiddeld genomen een elektrische auto zijn.
Net als veel Europese landen verbiedt ook Groot-Brittannië vanaf 2030 de verkoop van auto’s met (alleen) verbrandingsmotoren. Ervan uitgaande dat een auto ongeveer 15 jaar meegaat en waterstofmobiliteit een onbeduidende niche blijft, zal vanaf 2045 het overgrote deel van de auto’s op de Britse wegen een laadpunt nodig hebben.
Volkomen logisch dus dat Engeland ontwikkelaars van nieuwe woonwijken de eis stelt om voor elk adres minimaal een laadpunt te installeren. En ook logisch dat bij de baas minimaal 1 op de 5 parkeerplaatsen een laadpunt moet hebben.
Duidelijkheid helpt de netbeheerder
In Nederland is de capaciteit op het elektriciteitsnet momenteel zo schaars dat het überhaupt de vraag is of en wanneer nieuwbouwwijken aangesloten kunnen worden. Elk huis verplicht een laadpunt klinkt dan extra spannend.
Dat hoeft het echter niet te zijn.* Bij een nieuwbouwwijk moet de netbeheerder sowieso aan de slag. Het wijknet verplicht in één keer geschikt maken voor een laadpunt voor elke woning, is over de komende decennia bezien het minst arbeidsintensief. De elektrische auto’s komen namelijk sowieso. Om de zoveel jaar – als het aandeel elektrische auto’s weer is verdubbeld – terugkomen om het net incrementeel te verzwaren, is veel meer werk dan het in een keer goed doen.
De eerste bewoners van een nieuwbouwwoning met een verplicht laadpunt (vermoedelijk 3,7 of 7,4 kW), zijn ondertussen natuurlijk niet verplicht om direct een elektrische auto te rijden. De daadwerkelijke last op het regionale en landelelijke elektriciteitsnet neemt nog steeds geleidelijk toe, net alsof alle laadpunten één voor één in de wijken waren gerealiseerd.
Bovendien schept de Britse overheid nog meer duidelijkheid voor de Britse netbeheerders. De nieuwe laadpunten staan standaard tussen 8:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 22:00 uit. Zo laden de aangesloten auto’s automatisch buiten de piekuren op het Britse net. Uitzonderingen zijn daarbij mogelijk. bijvoorbeeld voor mensen die nachtdiensten draaien. Ook publieke laders en snelladers blijven gewoon 24 uur per dag beschikbaar.
*In het Nederlandse bouwbesluit is sinds 2020 opgenomen dat bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie van woon- en utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken voor elk parkeervak een loze leiding aangelegd moet worden, waarop later eventueel een laadpunt is aan te sluiten.
Slechts 480 watt off peak-laadvermogen nodig per elektrische auto
Als je normaal gesproken om 9:00 in de ochtend bij kantoor en om 18:00 weer thuis parkeert, is het vrij veel gevraagd om 2x per dag uren later terug te komen en de auto pas dan in te pluggen.
Als je direct kunt inpluggen en het laadpunt de laadsessie uitstelt, is dat voor bijna niemand een probleem. De meeste elektrische auto’s halen inmiddels 200 kilometer of meer op een volle accu, terwijl de meeste mensen niet dagelijks 200 kilometer rijden. Wie dat een dag toch doet, moet die dag een publieke (snel)lader pakken. Wie dat dagelijks doet, kan een uitzondering aanvragen. Juist door zoveel mogelijk nieuwe laadpunten tegelijk te plaatsen en de laadmomenten te reguleren, valt de werkdruk voor de netbeheerders én de last van elektrisch rijden op het elektriciteitsnet optimaal te spreiden.
Juist als alle elektrische auto’s zoveel en zo lang mogelijk aan de lader staan, is het vermogen dat die laadpunten per stuk vragen minimaal. In Nederland rijden auto’s gemiddeld jaarlijks zo’n 13.000 kilometer. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 0,2 kilowattuur per kilometer, ofwel 2.600 kilowattuur per jaar. Met 8760 uren in een jaar volstaat dan een gemiddeld laadvermogen van 300 watt om jaarlijks 13.000 kilometer te rijden.
Stel dat we net als de Britten nauwelijks tussen 8:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 22:00 laden, dan gaat het om gemiddeld 480 watt gedurende de 15 uur die dagelijks overblijven. Als de huidige 8 miljoen auto’s in Nederland allemaal elektrisch zouden zijn, zou 3,8 gigawatt buiten de piekuren volstaan om deze auto’s elk jaarlijks 13.000 kilometer te laden rijden.
Dat mag echt geen probleem zijn. Zeker niet als het nog tot 2045 duurt voordat alle auto’s elektrisch zijn.
Bron: The Times, Electrec / Imagecredit: Chuttersnap, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.