Herformuleren van waarde bij beleggingen

Edward Howell, via Unsplash Public Domain

Er is behoefte aan een herformulering van waarde. Het vertrouwen in beursgenoteerde bedrijven daalt en op wereldniveau hebben onderwerpen als klimaatverandering, globalisering en macht van grote technologische bedrijven grote invloed.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met EvivanLanschot.nl.

Deze ontwikkelingen maken dat enkel kijken naar winst of een stijgende beurskoers niet voldoende is om de waarde van iets vast te stellen. Want kijkt er iemand naar hoe de winsten tot stand komen? Kijkt iemand of een bedrijf zich ook inzet voor een betere wereld?

Purpose

Het is voor bedrijven steeds belangrijker om te laten zien waar waarde vandaan komt en om open en transparant te zijn over de processen binnen het bedrijf. Hierbij is het begrip ‘purpose’ belangrijk. Klanten en investeerders willen weten waarom en hoe een bedrijf iets doet. Het boek ‘Het Grote Gevecht’ van Jeroen Smit over Paul Polman (voorheen topman van Unilever) behandelt de afwegingen tussen wensen van aandeelhouders en andere belanghebbenden.

Persoonlijke integriteit moet volgens Polman leidend zijn in de acties die je uitvoert. Vele bedrijven communiceren doelen met de buitenwereld. Helaas ligt de praktijk niet altijd in lijn met deze doelen. Dit wordt ook wel ‘purpose washing’ genoemd. Bijvoorbeeld een bedrijf dat staat voor ‘girl power’, maar mannelijke werknemers meer loon betaalt dan de vrouwelijke werknemers.

Doelen op wereldniveau

De Verenigde Naties hebben doelen opgesteld om de wereld voor 2030 een betere en meer duurzame plek te maken. De Sustainable Development Goals (SDG’s) bestaan uit 17 doelstellingen met daarbinnen 169 targetpunten. Ze vormen een routekaart om problematiek als armoede, kinderarbeid en klimaatverandering collectief aan te pakken. Deze SDG’s helpen om de waardecreatie van bedrijven beter te bepalen.

De rol van Evi

Evi is een onderdeel van Van Lanschot Kempen, een vermogensbeheerder die streeft naar het duurzaam opbouwen van vermogen. Vermogen is nodig voor maatschappelijke cohesie. Dit omdat het mensen in staat stelt om te ondernemen, te investeren en verantwoorde risico’s te nemen.

Maatschappelijke betrokkenheid is een belangrijke waarde voor Evi, evenals een duurzame bedrijfsvoering. Er wordt bijvoorbeeld actief gewerkt aan verduurzaming van de duurzame beleggingen. Omdat enkel doelstellingen niet voldoende zijn, is er een waardecreatiemodel opgesteld die laat zien wat er binnen de Evi Fondsen gebeurt. Hierbij worden de Sustainable Development Goals als leidraad gebruikt.


Imagecredit: Edward Howell, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.