Flexibel vliegwiel voor thuis maakt energieopslag betaalbaar

Update: De Amerikaanse startup Velkess heeft via crowdfundplatform Kickstarter $ 56.000 opgehaald voor de ontwikkeling van een flexibel vliegwiel. Het Velkess Flywheel is bedoeld voor thuisopslag van zonnestroom.

Ontwikkeling voor onbepaalde tijd gestaakt

Update 3 januari 2017: Bill Gray, de ontwikkelaar en oprichter van Velkess, heeft de handdoek in de ring gegooid. Dankzij de snelle opmars van betaalbare thuisaccu’s is de businesscase van het Velkess Flywheel nu niet meer zo aantrekkelijk als hij in 2013 leek.

“Het liep hard met de bestellingen en er was veel interesse vanuit investeerders”, zegt Gray. “Toen kondigde Tesla zijn Powerwall aan, met dezelfde prestaties voor exact dezelfde prijs.” Directe concurrentie met Tesla zagen de meeste financiers niet zitten. De lage olieprijs in 2015 en 2016 maakte dat ook de laatste investeerders afhaakten. Gray: “We hebben de aanbetalingen teruggestort en onze prototypes opgeborgen in afwachting van betere tijden.”

Alternatieven voor het Velkess Flywheel

Dit bericht van april 2013 trok de afgelopen dagen opvallend veel bezoekers. Voor ons aanleiding de huidige stand van zaken eens na te gaan, helaas met bovenstaande update tot gevolg.

Hoogstwaarschijnlijk gaat dit flexibele vliegwiel er dus niet komen. Mocht u op zoek zijn naar vliegwiel-technologie; De Arnhemse startup S4 Energy heeft zijn vliegwielsysteem wél in productie genomen. Mocht u zoeken naar betaalbare energieopslag voor thuis dan is een accu tegenwoordig inderdaad de betere keuze. Eneco levert de ‘oude’ Powerwall met een aantrekkelijke flexkorting. De vernieuwde versie van Tesla’s thuisaccu en de opslagsystemen van het Duitse Sonnen zijn waarschijnlijk ook snel in Nederland verkrijgbaar.

Is een accu nog een brug te ver? De systemen van Sympower, Restore, Smappee en Ipsum Energy helpen u energie te besparen en het thuisgebruik van stroom uit uw eigen zonnepanelen en andere hernieuwbare bronnen te vergroten.

Het oorspronkelijke bericht van 13 april 2013 hieronder:


Flexibel en zelfsturend in plaats van dure precisie

Velkess Flywheel heeft via crowdfundplatform Kickstarter recent zijn doelbedrag gehaald en kan nu verder met de ontwikkeling van een efficiënt maar goedkoop vliegwiel voor de opslag van duurzame elektriciteit.

Vliegwielen bestaan al eeuwen en presteren uitstekend. Zeker voor kortdurende energieopslag hebben de kinetische systemen grote potentie. Het concept van een vliegwiel enorm simpel is en de systemen zijn te maken uit goedkope, veel voorkomende grondstoffen. Toch zijn de vliegwielen die momenteel verkrijgbaar bijna niet te betalen. De enorme kosten zitten in de precisie. Grote massa’s die duizenden omwentelingen per minuut maken, doen dat bij voorkeur met minimale wrijving en maximale veiligheid. De vernieuwing van Velkess Flywheel zit hem in het zelfcentrerende karakter van het vliegwiel. De massa draait in het horizontale vlak en is opgehangen aan een flexibele staaf. Volgens Bill Gray van Velkess veel eenvoudiger te maken.

Zonne-energie thuis opslaan in een vliegwiel

Klinkt eigenlijk te simpel om anno 2013 nog zo’n grote doorbraak te zijn. Ruim driehonderd backers hebben er samen in ieder geval $ 56.000 vertrouwen in. Met dit bedrag financiert Velkess de ontwikkeling van een magnetische lagering die de wrijvingsverliezen in het vliegwiel minimaliseert. Het concept zou in de massaproductieversie met gemak concurreren met batterijopslag en daarmee autarkisch leven van de zon dichterbij brengen. Innovaties die de energie binnen het huishouden opslaan gaan in de toekomst ongetwijfeld een grote rol vervullen. De regels voor het salderen van zelf-opgewekte energie hebben vermoedelijk niet het eeuwige leven. Benieuwd welke rol Velkess hierin gaat spelen, het scenario klinkt alvast goed.

Bron & ImageCredit: Kickstarter


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

7 reacties

  1. Favere mario schreef:

    Beste,
    Dit project is waardeloos, tenzij je er wat led-verlichting mee wilt laten branden. De energie die in een vliegwiel kan worden opgeslagen is belachelijk KLEIN t.o.v. het verbruik van onze hedendaagse toestellen.
    Reken maar even uit met mij : de energie in een vliegwiel is met volgende formule te vinden :
    E=0,25.(2.pi.n/60)².massa blok.r²

    Om een haardroger van 750W laat ons zeggen 10 minuten te gebruiken heb je 750.600=450.000Ws nodig…. dus als ik een vliegwiel van 100kg (1000N) naam, moet dat wiel aan 405tr/min draaien !
    Dit dus ENKEL voor een eenvoudige haardroger ! Laat staan wasmachine, droogkast enz die 3x meer energie verbruiken gedurende lange tijd.

    Theoretisch is het natuurlijk mogelijk, maar praktisch niet haalbaar.

    Success voor de mensen die hun geld er in hebben gestopt 😉

    • Thijs schreef:

      De formule zal een goede benadering zijn (wel sterk afhankelijk van de geometrie), de aangenomen waarden zijn naar mijn idee zeer conservatief: Bestaande (dure) vliegwielen spinnen tot wel twee ordes sneller. Daar de hoeksnelheid in de energieberekening gekwadrateerd wordt tikt dat lekker aan.

      De specifieke waarden van dit vliegwiel moet ik eens opzoeken, sowieso benieuwd hoe het met dit project gaat.

  2. Jan schreef:

    Kijk eens naar Beacon power die hebben vliegwielen enkel voor het opvangen van pieken , daar is dat goed voor , om powerfactor 0.9 te behouden als bv , een koelgroep start ..

    groetjes jan

  3. miel stapel schreef:

    Favere, 0.25 in de formule moet mijns inziens 0.5 zijn, klopt dat?

  4. Machiel van der Schoot schreef:

    Kansloos!

  5. dijkie schreef:

    zou je het vliegwiel dan beter gebruiken om met de lage opwekking de gehele dag een thuisaccu op te laden

  6. Paul Grove schreef:

    Prachtig idee voor treinen, remmen door elektriciteit op te wekken om dat weer te gebruiken bij het optrekken. Ook voor vliegtuigen mogelijk, vooral het Maglev vliegtuig, geen wielen maar op een maglev track accelereren naar 500 km en dan pas gaan vliegen. Landen op een Maglev baan en de opgewekte rem energie opslaan in vliegwielen voor de volgende start.