Wegenbouwer KWS bouwt elektrische asfaltspreidmachine
KWS bouwt een asfaltspreidmachine om naar een elektrische aandrijving. Het bouwbedrijf werkt samen met elektrificatiespecialist UMS, de Zweeds-Franse machineleverancier Dynapac en importeur Van der Spek.
Als startpunt voor de emissievrije paver neemt KWS een reguliere, dieselaangedreven asfaltspreidmachine van leverancier Dynapac.
“Met deze investering in 100% elektrisch asfalteren zet KWS samen met de partners een grote stap in het realiseren van onze duurzame ambities”, zegt Rolf Mars, directeur bij KWS. Mars zal de innovatieve machine voorlopig wel moeten delen met zijn collega’s bij Gebroeders Van Kessel, zusterbedrijf binnen het VolkerWesselsconcern.
Als de ombouw volgens planning verloopt komt de elektrisch aangedreven machine in de loop van 2021 al in bedrijf. Naast de asfaltspreidmachine werkt KWS ook aan een wals op accu, die eveneens in 2021 inzetbaar moet zijn. Om asfalt volledig emissievrij aan te brengen zijn dan alleen nog enkele trucks op accu of waterstof nodig. Dat kan niet lang meer duren, elektrisch aangedreven betontrucks zijn al op de markt.
Geen cijfers over accucapaciteit of laadtijden
Over deze mooie investering van KWS had ik graag nog wat meer geschreven. Helaas is het persbericht niet scheutig met cijfers. Hoe lang de asfaltspreider kan doorwerken tussen laadstops, hoeveel kilowatturen er in de accu passen en hoe lang het laden duurt moet ik u schuldig blijven.
Mogelijk maakt KWS gebruik van verwisselbare accu’s vergelijkbaar aan de accu’s die UMS heeft ingebouwd in een zware graafmachine van bouwbedrijf Ploegam. Als het wisselen van accu’s tijdens de werkdag mogelijk is dan is zijn de accucapaciteit en laadtijden al veel minder kritisch voor de inzetbaarheid van de machine.
Bron: KWS / Imagecredit: KWS
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.