Litouwen ruilt duizenden oude auto’s in voor (elektrische) fiets
De Litouwse regering heeft dit jaar een slooppremie van tot €1.000 ingesteld voor mensen die een oude auto inruilen voor een elektrische fiets of scooter. Voor Nederland in coronacrisis zou dit ook wel eens wijs beleid kunnen zijn.
De inruilregeling ging in mei 2020 van start met een budget van €5 mln. Wegens succes heeft de regering inmiddels €3 mln extra uitgetrokken. Per inruil is een subsidiebedrag van €400 tot maximaal €1.000 beschikbaar.
Daarmee heeft Litouwen** al meer dan 8.500 van zijn meest vervuilende auto’s van de weg gehaald en vervangen voor reguliere fietsen, elektrische fietsen en scooters*. Op krap 2 miljoen inwoners betekent dat dat Litouwers regelmatiger elektrisch aangedreven tweewielers gaan zien, wat de kans vergroot dat ook andere Letten een elektrische fiets of scooter overwegen.
Slooppremie verkiezingsbelofte voor Nederland in 2021?
Als stimulering om oude auto’s voor nieuwe auto’s in te ruilen is de slooppremie een bekend middel. In het verleden vaak toegepast om de economie in zware tijden een boost te geven. Recenter vaak ook als stimulans om de meest vervuilende auto’s uit het straatbeeld te weren en de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren.
In Amsterdam was dit voorjaar een slooppremie van kracht specifiek voor de oudste diesels. Landelijk was in 2009, na de kredietcrisis, een slooppremie beschikbaar.
Met de verwachte economische teruggang als gevolg van de coronapandemie en het toenemende belang van CO2-reductie ligt het voor de hand dat we de komende jaren opnieuw cash for clunkers-programma’s gaan zien in omringende landen. In landen met een grote auto-industrie wordt vaak succesvol gelobbyd voor slooppremies, met de belofte banen te behouden.
Nederland kent nauwelijks een auto-industrie, wel een groot aantal producenten van (elektrische) fietsen. Ook heeft Nederland een flinke klimaatambitie. Uit de Klimaatenergieverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving bleek echter dat (onder meer) de CO2-reductie doelen voor de sector mobiliteit gemist dreigen te worden. Daar komt bij dat Nederland kampt met een forse stikstofproblematiek. Juist de achterhaalde verbrandingstechniek in oude motoren produceert een onevenredig groot volume schadelijke stikstofoxiden. Op de fiets naar (thuis)kantoor is dus ook beter voor de biodiversiteit.
Als één land het voorbeeld van Litouwen zou kunnen volgen dan is het Nederland***. En laat nu net Nederland over een half jaar naar de stembus moeten. Vast net te laat voor de verkiezingsprogramma’s, maar welke partij pakt de handschoen op?
*Vermoedelijk wordt hier met scooter een elektrische step bedoeld;
**Oei. In de eerdere versie had ik het over Letland i.p.v. Litouwen. 😳 Gelukkig was er eindredactie via Twitter, bedankt!
***Voor de geïnteresseerden: Ik heb geen aandelen in fietsfabrikanten en ik heb ook geen oude auto die ik zou willen inruilen. Wie terugbladert (bewust geen link) vindt wel een advertorial voor een elektrische fiets. Ook die heeft met dit bericht niets te maken. Dit initiatief slaat op gezondheid, milieu, klimaat en economie meerdere vliegen in één klap, en verdient wat mij betreft navolging.
Bron: LRT / Imagecredit: Tower Electric Bikes, via Unsplash Public Domain
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Dit soort premies zouden ook moeten gelden voor de uitfasering van fossiele bromfietsen/scooters.
De vele lawaaierige en stinkende bromfietsen zijn een aanslag op de leefkwaliteit in de Nederlandse steden en gemeenten. Ik vind dit als bezoeker elke keer weer frappant, voor zo’n rijk land dat prat gaat op zijn milieubeleid.
Het beleid dat nu door steden gevoerd wordt (milieuzones), is veel te versnipperd en erg ineffeciënt.
Als je geen fors landelijk beleid voert en alles min of meer op zijn beloop laat, zullen er ook in 2030 nog massaal rust verstorende en vervuilende scooters rondrijden.
De vergelijking tussen China en Indië toont dit heel goed aan, in Chinese steden domineren elektrisch tweewielers sinds jaren, in Indië zijn elektrische bromfietsen zelfs bij de nieuwe modellen de uitzondering, rond 1% van de markt!
Dit zou ook een heel sociale maatregel zijn. Waar de subsidies voor Tesla & co vooral terecht komt bij de gegoeden, zou een conversiepremie voor bromfietsen vooral de minder fortuinelijken bevoordelen. Zij profiteren na aanschaf namelijk van een lagere gebruikskost en hebben geen onderhoudsbesognes meer. En de minder elitaire buurten hebben ook het meeste te winnen op het gebied van leefkwaliteit.
Het is ook allemaal veel minder kostelijk dan de push naar elektrische wagens (ook nodig). In Duitsland geeft men nu €9000 subsidie voor de aankoop van een EV, in FR €7000!
Dit zijn allemaal zeer sterke argumenten voor een versnelde push naar elektrische tweewielers, die men in China en andere landen reeds 10 jaar geleden inzag.
Eigenlijk ken ik weinig maatregelen met zo’n groot maatschappelijk effect en zo weinig kosten.
Een koopje, doen dus!