Elektrisch vliegtuig voor 9 passagiers maakt testvlucht van 30 min.

Magnix

De Amerikaanse luchtvaartbedrijven Aerotec en Magnix hebben een Cessna 208 Caravan omgebouwd tot een volledig elektrisch vliegtuig. De eCaravan maakte deze week een succesvolle testvlucht nabij het hoofdkantoor van Aerotec.

Proefvlucht met alleen de piloot

De afstand die het vliegtuig heeft afgelegd vermelden de persberichten niet. De kruissnelheid van de Cessna is origineel 350 km/u en onder de 110 km/u valt hij stil, dus ga uit van zeker 50 tot hooguit 150 kilometer.

Hoewel tijdens deze testvlucht alleen de piloot aan boord was, zou de eCaravan in de huidige uitrusting 100 mijl kunnen vliegen met 4 tot 5 passagiers, zegt Roei Ganzarski, CEO van Magnix, tegen Avionics International. Met de verbeterde accu’s die Magnix volgend jaar zal installeren kunnen over diezelfde afstand 9 personen mee. Onduidelijk is of Ganzarski hier doelt op Engelse mijlen of zeemijlen. In de luchtvaart is de zeemijl gangbaar. Dan zou de range 185 kilometer zijn.


Vliegen op accu nu snel economisch aantrekkelijk in niches

Bijzonder lage energiekosten

Voor de ombouw van verbrandingsmotor naar elektrisch haalde de Cessna 208 Caravan bijna 2.000 kilometer. De techniek moet nog een paar flinke stappen maken voordat dat ook op accu lukt. Als dat überhaupt ooit lukt.

Maar niet elk propellervliegtuig vliegt altijd 2.000 aan één stuk. Vliegtuigen van dit kaliber zijn in geschikt voor acute zorg in afgelegen gebied, pilotenpraktijkonderwijs, parachutespringen, sproeien van bestrijdingsmiddelen in de landbouw, het schieten van luchtfoto’s, extra snelle koeriersdiensten, patrouilles van de kustwacht en voor eilandhoppende toeristen.

Voor elke toepassing waarin een range van 150 kilometer prima is, is een elektrisch aangedreven vliegtuig nu al interessant. De elektriciteit verbruikt tijdens de testvlucht van een half uur koste volgens Ganzarski $6. Voor dezelfde vlucht op kerosine was hij naar eigen zeggen $300 kwijt geweest. Dat verschil klinkt, zeker bij de huidige prijzen voor olieproducten, irreëel groot.

Aangenomen dat $6 om $30 is bedoeld, is nog steeds duidelijk waarom elektrisch vliegen in bepaalde niches de moeite waard is. Ook het onderhoud aan de elektrische aandrijflijn zal beperkter en dus goedkoper zijn dan voor gangbare toestellen. Al met al zouden de operationele kosten volgens Magnix met 40 tot 80% dalen. Als dankzij een goeie snellader ook de benuttingsgraad op peil blijft, is een hogere aanschafprijs al snel goed gemaakt.


Incrementeel innoveren en doorgroeien vanuit de niches

De $6 aan elektriciteit voor een half uur vliegen geeft enig idee van de accucapaciteit. De groothandelsprijs voor elektriciteit in Washington (de staat waar Magnix en Aerotec gevestigd zijn) ligt onder de $ 0,03 per kilowattuur (kWh), huishoudens betalen hooguit $ 0,10/kWh. Het verbruik tijdens de testvlucht zal dan tussen de 60 en 200 kWh liggen. Ervan uitgaande dat de accucapaciteit zo’n 20% hoger ligt, is dit makkelijk binnen een uur bij te laden.

Het vliegtuig is daarmee voor een aantal van de bovengenoemde toepassingen inderdaad praktisch bruikbaar. Tenzij de beoogde accutechniek heel exotisch is, zullen bij enig verkoopvolume ook de meerkosten bij aanschaf behapbaar zijn. Elektrisch vliegen lijkt hiermee klaar voor de eerste serieuze klanten. En zoals dat altijd gaat bij innovatie, zal ervaring bij de early adopters Magnix, Aerotec en concurrenten helpen een beter product te maken voor elke volgende golf klanten.

Op accu op vliegvakantie is nog zeemijlenver weg

Met elke verbetering in accutechniek en efficiëntie kan elk volgende elektrische vliegtuig net iets meer, voor een net iets lagere total cost of ownership. Als dat net zo snel gaat als de ontwikkeling van de originele Tesla Roadster naar de Model 3 dan kan het hard gaan in de luchtvaart.

Maar dan nog zijn goedkope vakantievluchten ver weg. De kruissnelheid van straalvliegtuigen ligt tot 3 keer hoger dan die van propellervliegtuigen. In de tijd dat een piloot 9 passagiers in een elektrisch propellervliegtuig van Schiphol naar Porto vliegt, vliegen 2 collega’s in een straalvliegtuig met 100+ man die afstand 3 keer. Puur aan loonkosten voor de piloot ben je per passagier in zo’n elektrisch vliegtuig dus al bijna 20x meer kwijt dan vandaag met een straalvliegtuig.

Voor de afschrijving van het vliegtuig zelf geldt vergelijkbare wiskunde. Zelfs als vliegtuigen op accu de komende jaren tot 2.000 km kunnen vliegen en plek bieden aan meer passagiers dan nog zal vliegen veel duurder zijn dan het nu is. Dromen over elektrisch vliegen is dus nog altijd absoluut geen alternatief voor echt klimaatbeleid in de luchtvaart.


Bron: Avionics International, Magnix / Imagecredit: Magnix

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...