Japanners bouwen elektrisch schip voor transport van 500 ton olie

Mitsui

Het Japanse e5 Consortium, met leden als Mitsui, Asahi Tanker en Mitsubishi werkt samen aan de realisatie van  een serie batterij-elektrisch aangedreven schepen. In 2022 komt het eerste exemplaar in de vaart. 

Accu van 3,5 megawattuur

Medio 2022 neemt Asahi Tanker een bunkerschip in de vaart in de baai van Tokio. Het schip zal stookolie of scheepsdiesel leveren aan grotere schepen die lastig bij tankinstallaties kunnen aanmeren.

Met maximaal 500 ton of 1.300 kubieke meter aan vloeibare lading is het schip groot maar niet gigantisch. De accu van 3,5 megawattuur in combinatie met twee wendbare elektrische schroeven die samen maximaal 600 kilowatt trekken maakt dat het tankschip op een volle accu bijna 6 uur op vol vermogen kan varen.

Het ligt niet voor de hand dat het schip langdurig op vol vermogen draait. De toepassing als bunkerschip maakt dat het elektrische schip steeds relatief korte afstanden vaart. Tijdens het leveren van de brandstof klinkt het bunkership zich bovendien magnetisch vast aan het schip van de klant, waardoor aandrijving op dat moment niet nodig is. Tijdens het bunkeren van brandstof aan de kust is er tijd om ook de accu bij te laden.

Hoewel het eerste elektrische schip van het e5 Consortium zelf voorlopig fossiele brandstof levert, zal het ook in deze toepassing al flink wat brandstof besparen. Dat is vooral voor de lokale luchtkwaliteit top. Het zou goed zijn om zo ook kleinere conventionele schepen – die wel zelf aan de kust kunnen bunkeren – wat verder op zee te beladen. Dat scheelt veel fijnstof en roet in de havens. Het consortium, dat naast Asahi, Mitsui en Mitsubishi uit nog 4 Japanse spelers bestaat, wil de elektrische en emissievrije schepen ook in de kustvaart tussen havens inzetten.


Bron: Mitsui, Green Car Gongress / Imagecredit: Mitsui

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...