Bouwbedrijf BAM verdicht asfalt emissievrij met elektrische wals

Bouwconcern BAM heeft een van zijn asfaltwalsen omgebouwd van dieselaandrijving naar batterij-elektrisch. Op basis van 180 draaidagen per jaar rekent BAM jaarlijks op een goeie 40 ton CO2-reductie. 

Dagelijks ruim 10 uur inzetbaar

De wals zelf weegt ruim 10 ton en dient om vers asfalt vlak te rijden en te verdichten. Het (eventuele) extra gewicht van de accu’s komt in deze toepassing dus juist goed van pas.

Leuk is dat BAM de ombouw zelf heeft gerealiseerd, op basis van een bestaande dieselwals die aan revisie toe was. “Wat anderhalf jaar geleden begon als een idee tijdens een strategiesessie met gebruikers is nu realiteit”, zegt Koob Bovenhuis, manager bij BAM Infra Materieel. “Het geeft aan wat voor daadkracht en kennis onze mensen hebben.”


Stil en geheel zonder lokale CO2- en stikstofemissies

De functie van een wals is langzaam heen en weer rijden op vers asfalt. De wals rijdt op een dieplader van en naar projecten en verbruikt dus zelf alleen op locatie energie. Ten opzichte van de oude motor scheelt het desondanks zeven liter diesel per uur inzet. Dat scheelt geluidshinder en schadelijke emissies, wat de elektrische wals uitermate geschikt maakt voor binnenstedelijke projecten en asfaltwerkzaamheden nabij natuurgebieden met een stikstofuitdaging.

De capaciteit van de accu noemt BAM niet in het persbericht, wel dat de wals het 8 uur volhoud op een volle accu. Opladen duurt 3 tot 5 uur en door tijdens pauzes of wachttijden te laden komt BAM aan een goeie 10 uur inzet per dag. De eerste praktijkuren zitten er al op, op een project in Almere. Mooi werk. Hopelijk smaakt deze eigenhandige ombouw naar meer.


Bron: BAM / Imagecredit: BAM


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Leon Nelen schreef:

    Is er dan ook overal een laadpaal ?