Tiende elektrische vrachtwagen voor bouwtransporteur Vrijbloed

LVS
Opnieuw relevant: 28 maart 2023 | Oorspronkelijk gepubliceerd: 19 februari 2020

Sinds de aanschaf van de eerste elektrische vrachtwagen (zie hieronder) heeft Vrijbloed Transport de smaak goed te pakken. Inmiddels is de 10e emissievrije truck in gebruik genomen. Met de elektrische wagens transporteert Vrijbloed grondstoffen voor binnenstedelijke bouw- en infraprojecten. Hieronder het oorspronkelijke bericht van 20 februari 2020.

Dura Vermeer pioniert met elektrische vrachtwagen voor de bouw

Vanaf deze zomer rijdt er in Amsterdam een volledig elektrische vrachtwagen rond namens bouwbedrijf Dura Vermeer. De emissievrije truck is in eigendom van Vrijbloed, transportpartner van Dura Vermeer.

Ideaal voor werk in druk stadsverkeer

De truck heeft een accu van 200 kilowattuur (kWh) en volgens leverancier Volvo een bereik tot 140 kilometer. Aan de snellader duurt het een uur om de accu van leeg naar vol te laden.

De truck heeft een grijparm en laadback voor bouwmaterialen. Het maximumgewicht (lading + leeggewicht) is 27 ton. Het persbericht vermeldt helaas niet wat de truck zelf weegt. Hoeveel grond of puin de truck per rit mag laden, is daarom gissen.


Meer range zou kunnen, maar hoeft nu nog niet

Afgaande op het accugewicht van bijvoorbeeld een Renault Zoe (52 kWh, 326 kg) zal de accu van de Volvotruck tussen de 1 en 1,5 ton wegen, Op een maximumgewicht van 27 ton voor de bouwtruck is dat te overzien. Ook omdat de rest van de elektrische aandrijflijn vrijwel zeker lichter is dan een dieselmotor met versnellingsbak. De betrekkelijk geringe accucapaciteit hangt daarmee vermoedelijk meer samen met de kosten dan met beperkingen aan de transportcapaciteit.

Deze eerste elektrische truck van Vrijbloed en Dura is bedoeld voor binnenstedelijk transport. Daar telt het geringe motorgeluid en het ontbreken van directe fijn- en stikstofemissies extra zwaar. Als de truck zich op korte stadsritten heeft bewezen, is hij mogelijk ook inzetbaar op bouwprojecten nabij natuur die vanwege de stikstofproblematiek nu stilliggen.

 

Bron: Volvo / Imagecredit: LVS


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Mark Breed schreef:

    Milieuzones stimuleren dit soort emissievrije ontwikkelingen. Prima! Pakketbezorging zie ik ook steeds vaker gedaan worden met elektrisch aangedreven voertuigen. Hopelijk kunnen we nog eens naar een systeem toe dat aan de rand van de stad verzamelt en dan door één vervoerder verder bezorgd wordt ipv al die verschillende vervoerders voor elk één pakketje in de straat. Dit gebeuren dan om de zoveel jaar tenderen zodat marktwerking geborgd blijft …

  2. Will Eisinga schreef:

    NIO komt met Accuwisselstations. Laden met Zonneparken langs snelwegen. Zonnepark aan de rand van de stad bij het verzamelstation om de Batterijen te laden en te wisselen. Rijden op lokale zonnestroom. Trucks met Wisselbatterij laden met stroom van de zon. Janus Electric Trucks. Ik heb zon op Dak met Laadpaal en EV. Rijden op stroom van het dak. Wisselbatterij containers voor de scheepvaart laden met Zonnestroom. Dat levert veel geld op. Allemaal kansen, schone luchten, minder ziekte, geld verdienen.