Damen bouwt volwaardige elektrische sleepboot voor Auckland
Havenbedrijf Ports of Auckland heeft een elektrische havensleepboot besteld bij de Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards. Damen en Auckland claimen de primeur voor de eerste accusleepboot met een paaltrek van 70 ton.
“Toen we in 2016 dachten aan een elektrische sleepboot was er niets op de markt”, zegt Allan D’Souza, operationeel manager bij Ports of Auckland.
“We waren erg tevreden met de dieselsleepboot die Damen eerder voor ons bouwde en wisten we dat Damen ook al hybride sleepboten levert. Het was voor ons daarom een logische stap om deze samenwerking met Damen aan te gaan.”
Twee uur laden, vier uur slepen
https://youtu.be/wSX97HnsQxw
Op basis van de gebruiksdata van de Hauraki, de reguliere dieselsleper die al sinds 2014 in Auckland rondvaart, kon Damen een elektrische sleepboot ontwikkelen die aansluit op het gebruiksprofiel en de operationele wensen van Ports of Auckland. Het resultaat is een elektrische sleper die op een volle accu drie tot vier booten de haven kan binnen loodsen. Dat komt neer op een kleine vier uur bedrijfstijd, waarna de sleepboot 2 uur aan de snellader moet.
The Engineer noemt een accucapaciteit van 2.800 kilowattuur. Aannemelijk, gezien 1,5 megawatt die Damen voor de lader noemt. In de romp van de 25 meter lange sleepboot zitten dus evenveel accu’s verstopt als in 28 Tesla’s Model S. Stevig.
Besparing van 500 liter diesel per volle accu
De maximale trekkracht van 70 ton lijkt mager, zeker ten opzichte van cruise- en containerschepen die tien- tot honderdduizenden tonnen wegen. Toch doet de elektrische E-Tug goed mee in de wereld van sleepboten. De bovengenoemde Hauraki op diesel is nu de krachtigste sleper in de zeehaven van Auckland en ook die haalt 70 ton.
De Hauraki verstookte in 2019 tot nu toe al bijna 200.000 liter diesel, grofweg 120 liter per uur. De elektrische variant zal vanaf 2021 voor elke laadsessie dus bijna 500 liter dieselverbruik besparen.
Dat tikt aan. In geld en voor het klimaat. Wat de boot gaat kosten is niet bekend gemaakt maar over de gebruiksduur van de elektrische sleepboot verwacht Ports of Auckland $12 mln uit te sparen (€ 6,9 mln, uitgaande van Nieuw-Zeelandse dollars). Omdat elektriciteit in Nieuw-Zeeland hoofdzakelijk wordt opgewekt met waterkracht en aardwarmte scheelt de inzet van de sleepboot een kleine 1.000 ton CO2-uitstoot per jaar.
Mooie stap van Damen, dat er nog vele E-Tugs mogen volgen!
Bron: Damen, The Engineer / Imagecredit: Damen
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.