Energie voor elektrische auto superduur, rijden toch het goedkoopst

Nathan Dumlao, via Unsplash Public Domain

De benzineprijs blijft maar stijgen de afgelopen maanden. Maar hoe duur benzinetanken nu ook is, opladen van een elektrische auto is stiekem veel duurder. Toch is een stekkerauto in gebruik onverslaanbaar goedkoop.

Verspilling doet benzinerijder stiekem het meeste pijn

Energieconsultant Ron Bol plaatste op LinkedIn een vergelijking van de kosten voor gangbare autobrandstoffen met die van elektriciteit en waterstof, omgerekend naar de absolute hoeveelheid energie die je koopt voor een euro. Daaruit blijkt treffend het grote voordeel van elektrisch rijden.

Met toestemming heb ik de grafieken gereproduceerd. Voor benzine, diesel en LPG volg ik UnitedConsumers*, de prijs voor CNG (aardgas) komt van Pitpoint* en voor waterstof neem ik de € 10/kg die je betaalt bij de 2 à 3 pompen die vandaag beschikbaar zijn. Voor elektriciteit maakt het veel uit waar je laadt en neem ik drie prijzen mee: Aan de snellader (Fastned), aan een publieke paal (Allego) en thuis, respectievelijk € 0,59, € 0,34 of € 0,23 per kilowattuur.

Benzine, diesel en LPG reken je af per liter, CNG en waterstof per kilogram, elektriciteit per kilowattuur. Alles even omrekenen naar kilowatturen en dan blijkt hoeveel energie je daadwerkelijk ontvangt als je voor een euro tankt of laadt.

*Adviesprijzen (wie zijn best doet tankt iets goedkoper) van 22 mei 2019. Benzine: € 1,851 / Diesel: 1,497 / LPG: € 0,860 / CNG: € 1,149.


Hoever kom je met een kilowattuur elektriciteit, waterstof of benzine?

Als we puur kijken naar energie voor je geld, zien we dat laden eigenlijk altijd duurder is dan tanken. Alleen met eigen laadpaal is elektrisch rijden net iets voordeliger dan tanken voor waterstofpioniers. Het gat met benzine, diesel, LPG en CNG is enorm.

Per kilowattuur lachend drie keer verder

Kijken we niet puur naar energie dan is de glimlach bij de slimme automobilist snel weer terug. Hét voordeel van een elektrische auto is zijn efficiëntie. Gemiddeld over 13 modellen rijdt een elektrische auto in de praktijk zo’n 5,1 kilometer per kWh, met uitschieters tot boven de 6 km/kWh.

In een liter benzine of diesel en een kilo CNG zit zo’n 10 kWh aan energie, LPG bevat per liter grofweg 7,5 kWh en waterstof per kilo bijna 40 kWh. Met deze waarden gekoppeld aan het gemiddelde praktijkverbruik van auto’s op benzine, diesel, LPG en CNG (Autoweek) en de Toyota Mirai op waterstof kunnen we ook qua verbruik appels met appels vergelijken.


Hoever kom je voor een euro aan elektriciteit, waterstof of benzine?

Altijd snelladen bij Fastned goedkoper dan benzine tanken

De combinatie accu + elektromotor is qua efficiëntie onverslaanbaar op de weg. Geen van de verbrandingsmotoren komt ook maar in de buurt en ook een brandstofcel perst nog niet half zoveel kilometers uit een kWh als een stekkerauto.

Combineren we de inzichten hierboven dan komen we tot de kilometers die je voor een euro aan energiekosten kunt rijden. Dan blijkt waarom slimme automobilisten probleemloos € 0,23 of meer per kilowattuur aftikken. Het kan schaterlachend uit.

Zelfs de decadentste elektromobilist, die consequent te veel betaalt bij een snellader langs de snelweg, is per kilometer minder kwijt dan de gemiddelde benzinerijder. Wie op eigen oprit kan laden, verslaat ook aardgasrijder met gemak.


Elektrische auto niet voor iedereen bereikbaar. Nog niet

De gemiddelde auto rijdt 13.000 kilometer per jaar. Dat kost een goeie € 1.600 aan benzine, bijna € 1.100 aan diesel of nog geen € 600 aan elektriciteit. Inruilen van een benzineauto voor een elektrische auto scheelt zo € 1.000,- aan brandstof per jaar. Voor veel benzinerijders is een elektrische auto echter nog wat duur. Als je je huidige auto voor € 3.000 derdehands kocht, ben je waarschijnlijk niet in de markt voor een nieuwe auto van € 30.000 of (veel) meer.

Tweedehands plugin komt er aan

Leaserijders en liefhebbers zijn wel in de markt voor (nieuwe) auto’s. En juist voor leaserijders en liefhebbers met budget zijn elektrische auto’s extra aantrekkelijk. Steeds mooier en comfortabeler, steeds meer gadget.

Leaserijders en liefhebbers ‘maken’ tweedehandsauto’s. Zo’n 2 à 3 stuks per decennium. De tweedehands auto’s die de komende jaren bij leaserijders, ondernemers en liefhebbers van de lopende band rollen, zullen in toenemende mate elektrisch zijn. De tweedehands elektrische auto komt er aan en derdehandsjes volgen.


Verreweg de grootste winst voor de zakelijke dieselrijder

De laatste grafiek hierboven maakt direct duidelijk waarom echte kilometervreters al jaren voor diesel, LPG of aardgas kiezen. Dat was per kilometer altijd verreweg het goedkoopst. Deze doelgroep, die voor dit voorbeeld 50.000 kilometer per jaar rijdt, zou bij huidige prijzen jaarlijks € 6.200 aan benzine verstoken. Met een diesel is dat nog geen € 4.200.

Geen zegeltjes maar zonnepanelen sparen

Met een elektrische auto + thuislader ben je slechts € 2.250 per jaar kwijt. Een elektrische auto duikt nog eens € 1.800 (!) onder de jaarlijkse energiekosten van een diesel. Dat telt, ook voor welgestelde zakelijke rijders.

Als je gewend bent elke vier jaar een nieuwe auto van grofweg € 50.000 te kopen/leasen en je kiest bij de eerst volgende inruil voor een elektrische auto van € 50.000 dan heb je – voor je aan weer een nieuwe auto toe bent – € 7.200 gespaard.

Wie 50.000 kilometer per jaar rijdt, moet jaarlijks zo’n 10.000 kWh laden. Wie in de gelukkige omstandigheid verkeert dat er 35 à 40 zonnepanelen op zijn dak passen, kán die 10.000 kWh thuis opwekken. Wie een 3-Serie of A4 inruilt voor een Ipace, E-tron of Model 3 en de bespaarde euro’s in zonnepanelen steekt, rijdt binnen 10 jaar zonder energiekosten.

Dat is toch echt leuker sparen dan met benzinezegeltjes. Voor een messenset. Of een Ferrari, op schaal 1:43.

Imagecredit: Nathan Dumlao, via Unsplash Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

7 reacties

  1. Adrie schreef:

    Ik rij met mijn Aygo met gemak 1:20, bij de witte pomp kost 13000 km me dan 1100 euro.
    Reken je verzekering en afschrijvingen mee dan is elektrisch rijden voorlopig nog geen alternatief.

    • Thijs schreef:

      Denk niet dat daar een speld tussen te krijgen is. U hoeft de switch ook nog niet te maken. Grootste milieuwinst zit voorlopig bij de veelrijders met zwaardere auto’s. Afschrijving van elektrische auto’s en diesels in die categorie ontloopt elkaar niet veel.

  2. Lomito schreef:

    Met mijn Stromer ST5 haal ik ongeveer 45 km/kWh, 9x meer dan met een elektrische auto. Laden doe ik altijd thuis dus dat komt neer op 196km/euro. Ik heb de fiets echter niet aangeschaft om minder auto te rijden, minder vervoerskosten of minder milieuvervuiling te veroorzaken maar alleen om een beetje fit te blijven. Uiteraard zijn de lage kosten en milieubelasting mooi meegenomen.

    De snelle fiets is een succes gebleken: na een half jaar ontdekte ik dat ik mijn auto (2 in ons gezin) nauwelijks meer gebruikte en heb deze verkocht. Jaarlijks rij ik zo’n 12.000 km op de snelle fiets, energiekosten € 61 per jaar… voor dat geld kun je tegenwoordig je benzinetank niet eens afvullen.

    Inmiddels rijdt mijn vrouw ook regelmatig op haar E-fiets naar werk zodat die laatste auto steeds minder gebruikt wordt. Ook voor haar geldt dat gezondheid/welzijn de drijvende kracht is achter het toegenomen fietsgebruik. Maar tevens een prima gevoel om zo al die belastingen te ontwijken.

  3. Kees schreef:

    Is het eenvoudig aan te geven hoeveel belasting je betaalt per energiesoort? Op elektra zit immers (ook) een berg aan belasting.

  4. walther claesen schreef:

    Bij al de berekeningen ivm het rendement van een elektrische auto maakt men steeds dezelfde fout.
    Hoe sneller men optrekt hoe meer het rendement zakt, Dit wordt nergens gemeten.
    Men moet het energieverbruik aan de laadpaal meten en niet in de auto.
    Mensen die dit in de praktijk meten en vergelijken met wat er op het instrumentenbord staat na een jaar zullen verschieten!
    Het gemiddeld verbruik gaat ver boven de 200Wh per km.
    Dat komt overeen met 160 gr CO2 per km.
    Een elektrische auto lost niets op!
    Wij moeten ons meer gaan bezinnen.

    • Ruben schreef:

      Een paar opmerkingen tov deze redenatie:

      Hoe sneller men optrekt hoe meer het rendement zakt, Dit wordt nergens gemeten.

      Het is niet zozeer het rendement van de motor dat verandert bij vlot rijden, maar is het met name de luchtweerstand die zorgt voor het hogere verbruik bij hogere snelheden. De luchtweerstand neemt namelijk kwadratisch toe. De fout die jij dezelfde fout noemt, is ook dezelfde fout die ze maken om verbruik en CO2-uitstoot voor brandstofautos te bepalen (NEDC/WLTP cyclus).

      Dit gaat net zo goed op voor benzine/diesel autos, die dan echt geen 160 g/km CO2 uitstoten, maar ook richting de 300 g/km gaan. Daarnaast kan een elektrische auto wel op wind/zonne/kern-energie rijden (waardoor de CO2-uitstoot kan zakken richting de 10 g/km (uitgaande van IPCC getallen, zie ook hier )), in tegenstelling tot de brandstofauto.

  5. Del schreef:

    Ik ben erg benieuwd wat de huidige waardes zouden zijn in 2022-2023.
    Zijn die tabellen ook interactief te maken?